Radar räddar integriteten
Det dyker upp allt fler kameror som spanar på oss. Det gäller allt från fartkameror längs med vägarna via övervakningskameror på bussarna till kameror i butiker och på offentliga platser. De är så vanliga att man inte längre tänker på dem.Det börjar dyka upp lösningar som klarar av övervakningsuppgiften lika bra, men minimerar inkräktandet på den personliga integriteten. Radarteknik håller på att ta över uppgifter som kameror sköter idag.
Swedish Adrenaline (länk) är ett praktexempel på det. Halmstadsföretaget håller på att utveckla en radarprodukt som kan övervaka att en människa sover utan att för den sakens skull inkräkta på integriteten eller störa den som ligger och sover, som nattpatrullerna gör idag.
Det handlar om en radar som mäter puls och andning och som rapporterar först när det inträffar något som ligger utanför det normala. Målgruppen är äldre människor som behöver någon form av tillsyn på natten.
Ett annat exempel är konsultbolaget Qamcom i Göteborg (länk) som utvecklat en radar som ska övervaka järnvägskorsningar. Radarn upptäcker om det finns en människa, en bil eller något annat objekt mellan bommarna, utan att röja identiteten på dessa.
I det första fallet handlar det om en UWB-radar på 24 GHz, i det senare om en dopplerradar på 77 GHz. Bägge produkterna är ännu i sin linda men allteftersom tekniken utvecklas upptäcker man allt fler användningsområden. Det döljer sig mer information i radarsignalen än man kanske tror. Swedish Adrenaline funderar på att låta sin radar studera långsamma förändringar. Forskare undersöker exempelvis om det går att upptäcka en begynnande Alzheimer genom att titta på nyckeltal, som gånghastighet.
Qamcom tittar brett för att hitta fler användningsområden inklusive övervakning av lager, industriområden eller kärnkraftverk men också att räkna fordon eller låta trafikflödet styra ljussignalerna i en vägkorsning.
Radarsystem har funnits ända sedan andra världskriget men de flesta system har varit extremt dyra eller så har de varit mycket enkla och använts för att öppna dörrar. Bilindustrins krav på billig radar i kombination på Moores lag har drivit ned priserna på komponenter och öppnat nya möjligheter för företag som Swedish Adrenaline och Qamcom.
Säkert kommer vi att få att få se allt fler radarsystem som övervakar vår vardag utan att inkräkta på integriteten.