Båda företagen ändrar strategi i och med samarbetet. ST har tidigare fokuserat sin processorutveckling kring Arm och egenutvecklade kärnor. Nu hoppar man för första gången på PowerPC-tåget. Och tack vare kraftelektroniklicenserna går Freescale åter bitvis in på det område man lämnade då On Semiconductor knoppades av för ett par år sedan.
Initialt ska ett hundratal konstruktörer jobba med projektet. München blir huvudort för arbetet, men en hel del ska också göras i italienska Agrate, Austin i Texas samt i Indien. Utvecklingsarbetet för de första kretsarna, som ska göras i 90 nm-teknik, väntas komma igång framemot sommaren. Först ska ett antal arkitekturer tas fram - bland annat en tvåkärnes Power PC-krets och en arkitektur för hög tillförlitlighet - och därefter ska ett antal plattformar byggas kring dessa. De första provkretsarna väntas under 2007.
Bolagens samarbete sträcker bara fram till plattformarna - därefter är var och en ansvarig för produktframtagning, referenskonstruktioner, försäljning och marknadsföring. Men eftersom båda företagen kan tillverka kretsarna får kunderna dock alltid möjlighet till en alternativ leverantör.
- Med tanke på de långa cyklerna inom bilindustrin räknar vi med att de första bilarna med kretsar från detta samarbete rullar någon gång 2008 eller 2009, säger Paul Grimme, chef för Freescales bilelektronikprodukter.
Vid det laget räknar analytiker med att marknaden för halvledare i bilar är värd 22 miljarder dollar, en ökning från dagens 16 miljarder dollar. Enligt Strategy Analytics, specialist på just bilelektronik, väntas 32- och 64-bitsprocessorer vara de snabbast växande nischerna. Freescale och ST räknar med ett brett tillämpningsområde, från drivlinan via säkerhet och komfort till information och underhållning.
De båda företagen har samarbetat tidigare, bland annat i produktionalliansen Crolles2 med start 2002. Detta samarbete är dock något helt nytt och bygger inte på tidigare samverkan.