JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. ST och Freescale ihop om bilprocessorer

Halvledarjättarna ST Microelectronics och Freescale ska tillsammans utveckla morgondagens mikroprocessorer för användning i bilar. De ska utgå från PowerPC-arkitekturen och ha inbyggt såväl flashminne som kraftlogik. Kretsarna ska säljas separat, men tillverkas av båda bolagen.
Bilelektronik är en måttligt snabbt men säkert växande nisch för halvledartillverkarna. ST och Freescale hör båda till marknadsledarna på området, och de har nu bestämt sig för att slå ihop sina påsar för utveckling av framtidens mikroprocessor för bilbruk. Freescale bidrar med PowerPC medan ST står för IGBT:er och annan kraftlogik. Båda bidrar därtill med kompetens inom inbyggda flashminnen och andra ickeflyktiga minnen.

Båda företagen ändrar strategi i och med samarbetet. ST har tidigare fokuserat sin processorutveckling kring Arm och egenutvecklade kärnor. Nu hoppar man för första gången på PowerPC-tåget. Och tack vare kraftelektroniklicenserna går Freescale åter bitvis in på det område man lämnade då On Semiconductor knoppades av för ett par år sedan.  

Initialt ska ett hundratal konstruktörer jobba med projektet. München blir huvudort för arbetet, men en hel del ska också göras i italienska Agrate, Austin i Texas samt i Indien. Utvecklingsarbetet för de första kretsarna, som ska göras i 90 nm-teknik, väntas komma igång framemot sommaren. Först ska ett antal arkitekturer tas fram - bland annat en tvåkärnes Power PC-krets och en arkitektur för hög tillförlitlighet - och därefter ska ett antal plattformar byggas kring dessa. De första provkretsarna väntas under 2007.

Bolagens samarbete sträcker bara fram till plattformarna - därefter är var och en ansvarig för produktframtagning, referenskonstruktioner, försäljning och marknadsföring. Men eftersom båda företagen kan tillverka kretsarna får kunderna dock alltid möjlighet till en alternativ leverantör.

- Med tanke på de långa cyklerna inom bilindustrin räknar vi med att de första bilarna med kretsar från detta samarbete rullar någon gång 2008 eller 2009, säger Paul Grimme, chef för Freescales bilelektronikprodukter.

Vid det laget räknar analytiker med att marknaden för halvledare i bilar är värd 22 miljarder dollar, en ökning från dagens 16 miljarder dollar. Enligt Strategy Analytics, specialist på just bilelektronik, väntas 32- och 64-bitsprocessorer vara de snabbast växande nischerna. Freescale och ST räknar med ett brett tillämpningsområde, från drivlinan via säkerhet och komfort till information och underhållning.

De båda företagen har samarbetat tidigare, bland annat i produktionalliansen Crolles2 med start 2002. Detta samarbete är dock något helt nytt och bygger inte på tidigare samverkan.  

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)