- Vi tror att vi kommer att kunna vinna över 70 procent av Montavistas kunder till oss, säger Steve Harris.
Kampen är het om vem som ska leverera Linux till styrkorten i telekomracken.
Wind River säger sig vara fem gånger större än konkurrenten Montavista, vars omsättning inte är offentlig. Men som leverantör av den specifika produkten Linux har Montavista varit ohotad kung sedan 2002.
Fram till för ett år sedan var Montavista i princip telekombyggarens enda alternativ till ”roll your own”, RYO - att ladda hem Linux från nätet och bygga vidare på den på egen hand.
Wind River avvaktade till 2004 innan man för första gången berättade om allvarliga Linuxplaner. För 18 månader sedan hade företaget sin första produkt färdig.
Det blev en rivstart. Man har redan samlat på sig drygt 200 företag som Linuxkunder.
- Många av dem har flera Linuxprojekt med oss, säger Steve Harris.
Bland Wind Rivers Linuxkunder finns Ericsson och Nortel. De flesta av de 200 är sedan tidigare kunder till Wind River för andra produkter.
Montavista har enligt egen uppgift ”hundratals” Linuxkunder. Konkurrenten Wind River skattar siffran till någonstans mellan 500 och 1 000 stycken. Bland dem finns nio av de tio största levererantörerna av nätverksutrustning.
Men sex av dessa använder också Wind Rivers Linux, enligt Wind River.
- Vi för diskussioner med de andra fyra, så snart har vi kanske dem också, säger Steve Harris.
Kunderna har en förkärlek för att inte sätta ner foten -- man väljer inte den ena eller den andra, utan båda. Hur många som verkligen bytt leverantör - släppt Montavista och skrivit på för Wind River - kan inte Wind River svara på.
- Det är svårt att få fram uppgifter om det eftersom många företag inte ger en klar bild av sin Linuxhistorik, säger Steve Harris.
Wind Rivers marknadsföring är direkt riktad mot Montavista. Kampanjen är analog med Apples switch-kampanj för att locka Windowsanvändare. Den heter ”Montavista Trade-in” och innebär gratis hjälp att byta från Montavistas Linuxdistribution till Wind Rivers.
Med den tillströmning ni redan har - behövs verkligen en kampanj för att få konstruktörerna att byta?
- Med Trade-in adderar vi ett värde till kundernas egna ansträngningar. Vi har en bra bas av Linuxkunskap och erbjuder den supporten för dem som vill byta, säger Steve Harris.
En växling av leverantör går inte över en dag - det ska mycket till innan man byter leverantör mitt under ett projekt. Den möjlighet till inbrytning som Steve Harris kan se, är när nya projekt startar. Och möjligen i projekets tidiga faser.
För det andra beskriver Steve Harris Montavistas Linuxdistribution som en ren dokumentation av källkoden -- i praktiken svår att modifiera. Detta eftersom den saknar ett verktyg motsvarande funktionen make, som enligt Steve Harris är nödvändig om man vill kunna göra ändringar i Linuxkoden på ett enkelt sätt.
För det tredje har Montavista enligt Wind River haft stora problem med sin support.
- Våra kunder säger till oss att våra konkurrenter har fått kämpa hårt för att kunna leverera god support, säger Steve Harris.
- Själva har vi har support världen runt i olika tidszoner och på lokala språk. Vi har Linuxexperter på plats i Kista.
- Vi har faktiskt fler personer på teknisk support än Montavista totalt har anställda, för att sätta det hela i perspektiv.
De flesta inbyggare är ännu varken kunder till Montavista eller Wind River.
- Det här möjligheten till explosiv tillväxt finns i framtiden, säger Steve Harris.
Enligt Steve Harris brädar nu Wind River Montavista på kontinuerligt på nya ordrar, bland dem produkter för Wimax, företagsnät, printrar och Dslam.
- Alla dessa skulle ha valt Montavista om de inte nu haft en ny möjlighet, säger Steve Harris.
Läs mer om kampen om Linux i telekomracken: