Nätet får ett tiotal sändare utplacerade så att täckningen ska bli god såväl inomhus som utomhus i Stockholm och Sundbyberg (där Teracoms huvudkontor ligger). Mottagningen ska också fungera i bilar och bussar, men dock ej i tunnelbanan.
Det uttalade syftet är att få svar på fyra frågor från testkonsumenterna - vilket innehåll de vill ha, vilken tid de vill se på mobil-tv, i vilka situationer och hur stor deras betalningsvilja är.
- Vi siktar på att starta kommersiella mobil-tv-tjänster under 2007. Jag är övertygad om att marknaden är redo då, och vi får hoppas att inte myndigheterna i Sverige funderar för länge över tillståndsfrågorna, säger Teracoms vd Bengt Broman till Elektroniktidningen.
I försöket deltar förutom Teracom, Nokia och ATG även Boxer, SVT, Sveriges Radio och Telenor. Just att få parterna att etablera ett gott samarbete är enligt Bengt Broman ett minst lika viktigt mål med övningen.
- Kopplingen till 3G är viktig, och därför var det väsentligt att få med Telenor. Vi hade långt gångna diskussioner mer Telia först, men de hoppade av, berättar Broman.
Konsumentsvaren hade man ju i stor utsträckning kunnat få från det försök i Helsingfors som Nokia och andra genomförde där under förra våren. Testet i Stockholm påminner väldigt mycket om det finska testet - det är ungefär lika många användare, ett liknande sammansättning av samarbetspartner och man använder samma teknik, DVB-H.
- Vi valde DVB-H för testet för att det finns framme och fungerar. Men vi har inte förbundit oss till någon teknik för det kommersiella nätet vi planerar. Det kan lika gärna bli DMB - det viktiga är att alla i Europa enas om en standard, säger Broman.
- Men DVB-H har en fördel i att det arbetar på UHF-bandet. Där blir frekvenser från det analoga tv-nätet lediga tidigare än på VHF-bandet där DMB arbetar, säger han.
Han avfärdar också alternativet Medaflo från Qualcomm.
- Det var aldrig aktuellt för oss. Vi vill inte ha en proprietär lösning där man måste betala royalty till en aktör, säger han.
I förlängningen hoppas han förstås på att Teracom ska få ett liknande uppdrag som den finska motsvarigheten Digita, som fått licens för ett landstäckande DVB-H-nät i Finland. Det ska stå färdigt till jul och då kan Digita sälja tv-utsändningar därifrån till de finska 3G-operatörerna.
- Det är en elegant lösning där alla 3G-användare får tv i sina mobiler på samma villkor, säger Broman.
Att bygga upp ett DVB-H-nät sker dock inte i en handvändning. Det behövs uppskattningsvis tio gånger fler sändarstationer än för tv-sändningarna i det digitala marknätet (DVB-T). Men när det väl är på plats så ryms 30-50 tv-kanaler, kodade i MPEG4, där var och en tar upp 200 kbit.
- Tidigare tester visar att konsumenterna är villiga att betala 50-100 kronor i månaden för ett sådant utbud. Men jag tror att det blir som med kabel-tv, ett basutbud som ingår i grundabonnemanget och ett premiumutbud som kostar, säger Bengt Broman.