JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Mobil-tv blir ett pussel
Som mobilanvändare kommer vi att få tillgång till mer eller mindre direktsända rörliga bilder snart sagt överallt. Men det kommer att ske på flera olika sätt - streaming genom 3G-nätet, uppgraderingar till HSPA och direktsändningar med såväl MBMS inom 3G-näten som med DVB-H i separata nät. Det var slutsatsen på ett IVA-symposium nyligen.
Ingen enskild teknik kommer att vinna slaget om mobil-tv. Vilket egentligen är naturligt, eftersom mobil-tv inte är en tjänst, utan flera. En direktsänd fotbollsmatch och en nedladdad musikvideo må upplevas som likartade tjänster för användaren, men tekniken bakom är helt olika.

Hur detta pussel kommer att läggas är långt ifrån färdigt. Det framkom på ett seminarium om mobil-tv som Ingenjörsvetenskapsakademin, IVA, nyligen organiserade.
 Fakta: Teracoms mobil-tv-försök

ImageOperatören Teracom genomför just nu ett fältförsök med direktsänd mobil-tv. Cirka 400 personer i Stockholm, Solna och Sundbyberg (där Teracoms huvudkontor ligger) har försetts med varsin Nokia N92, en mobiltelefon anpassad just för mobil-tv.  Teracom har placerat ut 11 sändare för att ge god täckning även inomhus.

Tittarna kan välja mellan SVT1, SVT24, TV4, BBC World, Canal+, Discovery, Disney, Eurosport, Kanal 5, en travkanal och tre musikkanaler. Därtill sänds tre radiokanaler i nätet - P1, P3 och Sisuradio.

Försöket började i oktober och ska fortsätta till januari, varefter det ska utvärderas. Därpå hoppas Teracom på besked från myndigheterna om nationell utbyggnad av ett kommersiellt DVB-H-nät.


Direktsänd mobil-tv via tekniken DVB-H, som operatören Teracom just nu bedriver ett fältförsök med i Stockholm, har rönt mest medieuppmärksamhet. Men Per Nordlöf, Ericssons mobil-tv-ansvarige, påpekar att ett annat slags mobil-tv redan är stort globalt.

- Det finns 120 operatörer världen runt som kör tv-sändningar i sina 3G-nät, berättade han.

Redan nu rapporteras flera av tv-tjänsterna vara lönsamma. I Storbritannien hävdar Vodafone att man tjänar mer pengar på tv än på ringtoner. Tv-tjänsten där kostar 5 eller 10 pund per månad, beroende på hur många kanaler man vill ha. I Frankrike säljer Orange paket med 60 kanaler, som enligt uppgift har 5 miljoner nedladdningar i månaden. I Sverige har såväl Tre som Telenor tv-sändningar i sina 3G-nät.

- 40 000 av våra 150 000 3G-kunder har valt vårt tv-erbjudande. För 69 kronor i månaden får de full access, berättade Sonia Kavs, chef för innehållstjänster på Telenor.

Att marknaden väntas växa rejält är ingen hemlighet. Konsultföretaget McKinsey tror att mobil-tv kommer att omsätta 26 miljarder euro år 2015, och att 90 miljoner människor då kommer att nyttja sådana tjänster.

Enligt Per Nordlöf är idag knappt hälften av konsumtionen direktsändning, eller linjär-tv som branschen börjar använda som begrepp. Ungefär lika mycket är "on demand", alltså där användare själv väljer en video att ladda ned. Resten är "push", prenumerationer på rörliga bilder.

- Pushtjänster tror vi ökar i takt med att mobilerna får mer minne, sa Nordlöf.

På den punkten fick han medhåll av Jens Zander, professor på KTH och tillika styrelsemedlem i PTS, Post- och Telestyrelsen. Enligt Zander är det en fråga om ekonomi.

- Smart podcasting, eller "opportunistiskt inspelning", är en mycket billigare distributionsform än streaming. När mobilerna får någon eller några terabyte minne så kommer det inte att bli något problem att lagra videosändningar. Moores lag talar för detta - den gäller för minne, men inte för infrastruktur, sa Jens Zander.

Han konstaterade också att DVB-H, den teknik för direktsändningar till mobilen som Teracom nu gör försök med, har sina nackdelar.

- Det går till exempel ganska långsamt att byta kanal. Det tar någon eller några sekunder att zappa, konstaterade han.

Teracoms Lars Backlund berättade att man räknar med att bygga ut DVB-H-nätet till att nå 98 procent av befolkningen. Det tror Jens Zander inte ryms inom ramen för den föreslagna månadskostnaden.

- DVB-H är en storleksordning dyrare än markbunden digital-tv. Att täcka Stockholm, Göteborg och Malmö med DVB-H-sändningar och därmed nå hälften av Sveriges befolkning, är kanske inte dyrt. För det räcker en abonnemangsavgift på 50 kronor i månaden mer än väl. Men det räcker inte långt om hela landet ska täckas, sa Jens Zander.

Han sa också att MBMS, den teknik för tv-utsändningar (broadcasting) inom 3G-näten som bland annat Ericsson förordar, inte är billigare än DVB-H. Men där höll inte Per Nordlöf från Ericsson med honom. Enligt Nordlöf är kostnaden för den nya infrastruktur som krävs för DVB-H betydligt högre än kostnaden för att komplettera ett HSPA-uppgraderat 3G-nät med MBMS.

- Och man kommer långt med HSPA, även om det är "unicast" (sändning med en enda mottagare). Med en datatakt på 170 kbit/s och de kvarts-VGA-skärmar som nu börjar komma i mobilerna så blir bildkvaliteten lika bra som DVB-H, sa han.

Än så länge finns bara ett kommersiellt DVB-H-nät i drift, i Italien. Men redan nästa år kommer betydligt fler. Enligt Per Nordlöf kommer de första MBMS-näten i drift någon gång 2007-08.

- Det tar tid, både att bygga upp infrastruktur och att uppgradera nät. Därför tror vi att HSPA blir den dominerande tekniken för mobil-tv de närmaste två åren, sa Nordlöf.

Intresset för mobil-tv börjar också nå långt utanför teknikentusiasternas värld. På IVA-mötet fanns även representanter för Sveriges Television, Handelshögskolan och MMS, Mediamätningar i Sverige. Handelshögskolan har börjat forska på området, och MMS har planer på att börja mäta tittandet på mobil-tv för annonsköpares räkning.

SvT har ambitionen att vara medieneutralt, det vill säga sända ut så mycket innehåll som de har rättigheter till över tv-näten, webben, mobilen och som podd-tv. Däremot räcker inte resurserna till allt, och tanken att SvT ska vara med och dela på kostnaderna för utsändningarna i mobilnäten ställer man sig avvisande till.

- Det har vi inga pengar till, sa Lena Glaser på SvT Interaktiv som svar på en direkt fråga från Telenors Sonia Kavs.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)