JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Adam Edström: Tio trender på 3GSM
Image
Tredje världen blir allt viktigare som marknad, fenomenet Wimax delar telekomvärlden i två läger och mobiltelefonerna kommer att bli allt mer av multimediacentral för hemmet. Se där tre av de tio tydligaste trenderna på mobilmässan 3GSM som avslutas idag.
Bra mässor illustrerar trender, och i det avseendet var 3GSM lysande. Vart utvecklingen är på väg inom mobil kommunikation visas tydligare här än någon annan stans. Själv hittade jag följande tio trender som de starkaste:

Trend 1: Utvecklingsländerna blir allt viktigare för telekombolagen. Mobilbranschen har idag 3 miljarder abonnenter och räknar med att nå ytterligare en miljard inom ett par år. De abonnenterna finns i länder som Indien, Indonesien, Brasilien och andra ställen där infrastrukturen är bristfällig och genomsnittsintäkten är låg. Mobilindustrin kan idag få lönsamhet även för abonnenter som inte betalar mer än ett par dollar i månaden, vilket är nödvändigt i dessa länder. Och med basstationer drivna av solceller eller lokalt producerad biodiesel kan nät byggas även där det saknas el eller rentav vägar.

Men att utvecklingsländerna skulle nöja sig med enkla mobiler och nät är en grav missuppfattning. Tvärtom - när det inte finns några fasta linjer, där elnätet är skakigt och där FM-radio är främsta informationskanalen ställer användarna höga krav på såväl Internetanslutning som lång batteritid och förstås inbyggd radio. Sådana funktionsrika mobiler börjar nu komma så långt ner i pris att de är aktuella även för utvecklingsländer.

Och att det sker just utveckling i dessa länder understryks av mobiloperatörerna. Att exempelvis göra bankärenden via mobilnätet i stället för att behöva besöka närmaste bankkontor är en de tjänster som gör att  ITU menar att länder med utbyggt mobil infrastruktur får cirka 3 procentenheter högre årlig tillväxt än om mobiltelenätet inte byggts ut.

Trend 2: Wimax delar telekomvärlden. I ena ringhörnan står Ericsson som anser att Wimax egentligen är onödigt. Man kan få ut lika bra funktionalitet ur HSPA-nät, och när LTE - Long Term Evolution - kommer vid pass år 2009 så blir Wimax en parentes i mobilhistorien, på samma sätt som CDMA nu får stryk av WCDMA. Menar Ericsson. Som anser sig ha stöd av 3GPP i denna uppfattning.

I andra ringhörnan står Intel och Wimax Forum som menar att Wimax finns, produkterna fungerar, interoperabiliteten är på god väg att ordna sig, och spektrum likaså. Wimaxsidan fick oväntat stöd av Vodafones vd Arun Sarin, som i sitt inledningstal på 3GSM klagade på att utvecklingen av LTE gick för långsamt. Trots att Ericsson - en av Vodafones stora leverantörer - visade upp fungerande LTE-prototypsystem med 144 Mbit/s i Barcelona så hotade Sarin med att "välja andra alternativ" om inte LTE-utvecklingen snabbades upp.

Huruvida Wimax kan samexistera med LTE eller HSPA i samma terminaler råder också delade meningar om. Nokia och ett par mindre tillverkare tror att det går alldeles utmärkt, medan Ericsson föga oväntat har den motsatta åsikten.

Trend 3: Mobilen blir multimediacentral. I takt med att mobilen får bättre Internetaccess och operatörerna knyter närmare band med fenomen som Youtube och Google konkurrerar mobilerna allt hårdare om rollen som central multimediespelare i hemmet. Redan är mobilen den absolut vanligaste MP3-spelaren, och musik jämte stillbilder de viktigaste tillämpningarna för såväl operatörer som mobiltillverkare. Bildskärmarna och kamerorna har hittills inte varit bra nog för fulländade multimedieupplevelser, men bättre skärmar och automatiska kopplingar, antingen via kabel, Bluetooth eller UWB, till någon närstående skärm kommer att ändra på det. Komprimeringen av video och ljud, med surroundeffekt, har nu blivit så strömsnål och välutvecklad att de delarna inte är något problem längre.

Trend 4: Maktskifte bland kretsarna. Basbands- och rf-kretsar har hittills stått i centrum. Nu pockar applikationsprocessorerna på centralplatsen i mobiltelefonen. En intressant lansering kom från Nvidia, vars applikationsprocessor GoForce 6100 är tänkt just som centralprocessor. Till den kan basbandskretsar för mobiltelefoni, GPS och TV kopplas, allt efter behov och val av standard. Nvidia menar att denna lösning är både strömsnålare och billigare än enchipslösningar som Texas Instruments Omap och konkurrerande från Infineon, NXP och Broadcom. Samtidigt blir den flexiblare än asicbaserade plattformar, som från Ericsson Mobile Platforms.

Trend 5: Design räcker inte. Att god design har varit en viktig säljfaktor för mobiltelefoner visas av ultratunna succéer som Motorolas Razr och LGs Chocolate. Men i takt med att allt fler hänger på ultratunntrenden så blir innehållet och funktionerna åter i fokus. Det gäller inte bara nätfunktioner från Bluetooth och FM-radio till HSPA  - multimediatrenden gör högklassig ljud och bild till lika viktiga funktioner.

Man kunde också spåra ett ökat fokus på användargränssnitt. Apple ställde visserligen inte ut på mässan men många andra utställare använde exemplet Iphone för att illustrera denna trend, och menade att trots Iphones övriga tillkortakommanden så skulle Apples inträde i mobilvärlden sätta fart på gränssnittsutvecklingen. Svenska Neonodes lansering av sin andra generations pekskärmstelefon, en minimal sak med helt egenutvecklat användargränssnitt som styrs med tummen, rönte stor uppmärksamhet.

Trend 6: Mobil-tv står och stampar. På förra årets 3GSM var mobil-tv och DVB-H buzzwords som hördes och syntes i mängder av montrar. Nu har DVB-H testats i stora och små försök världen över, men få utöver finska Digita har aktivt uttalat att de ska bygga upp kommersiella nät. Förvisso var DVB-H-entusiasterna närvarande även i år, men de var inte lika högljudda.

Samtidigt kommer indikationer på att DVB-H-nät kan bli betydligt dyrare än tänkt att bygga upp, i synnerhet om man vill ha god inomhustäckning vilket kräver tätt mellan basstationerna. Kanske blir kostnaden i storleksordning ett halvt 3G-nät. Det talar förstås för den alternativa lösningen MBMS, där tv-signalerna skickas ut i 3G-näten. Visserligen blir tröskeln högre för små, oberoende tv-stationer att ta sig in på marknaden om MBMS tar kommandot i stället för DVB-H, men den sortens hänsyn styr sällan utvecklingen.

Trend 7: Kringutrustningen ökar. Tiden då mobilbutikerna mest hade headsets, laddare och minneskort i hyllorna är förbi. Fristående innehållsservrar med uppåt 40 Gbyte hårddisk som via Bluetooth kan lagra allt från kalender och telefonnummer till filmer är snart ett omistligt tillbehör. Hela filmer på separata minneskort har börjat säljas av en del operatörer, och fler kommer. Bordsställ med högtalare, kopplingar till tv- eller datorskärmar, och fjärrkontroller (!) till mobilen för att exempelvis höja eller sänka ljudet fanns i flera montrar på 3GSM.

Trend 8: USA blir föregångsland. Vi i Europa har vant oss vid att vara ledande på mobilteknik och att amerikanerna ligger snäppet efter. Månne håller det på att ändras. Avvecklingen av analog-tv går fortare i USA än i Europa vilket frigör frekvensband för exempelvis Wimax. Den amerikanska operatörsmarknaden har konsoliderats och nät som gör anspråk på att täcka hela nationen är numera ingen ovanlighet. Även på mobil-tv ser USA ut att ta täten, med hemmahoppet Qualcomms egna teknik Mediaflo som mot alla i Europa satta odds kan bli en framgång.

Visserligen krävs troligen mycket mer för att ändra mobilvanorna i USA, men de amerikaner som verkligen vill använda det senaste inom mobil teknik behöver nog snart inte längre åka till Europa eller Asien.

Trend 9: Porren på väg ut. Så kallad "vuxenunderhållning" spåddes av många bli den tillämpning av multimedia i mobilen som först skulle slå igenom. Och visst fanns aktörer som Playboy och Penthouse på plats även på denna version av 3GSM. Men montrarna var mindre och profilen lägre. I stället är det videobloggarna, Youtube-entusiasterna och filmbranschen från Hollywood till Bollywood som lägger beslag på dagordningen.

Trend 10: 3GSM blir viktigaste mässan. Det kom uppskattningsvis 60 000 personer till 3GSM i Barcelona i år. Trots att det kostar 399 euro bara för inträdet, och trots att monter- och svitytor är svindyra. Att hyra ett mötesrum under mässdagarna kostar uppemot 10 000 dollar för minsta storleken.

Ändå drar 3GSM till sig företag som man inte direkt förknippar med mobilbranschen, från IT-jättar som Cisco och Adobe och neråt i storlek. Halvledarbranschen sluter upp så gott som mangrant, mät- och testföretagen likaså. Bolagen inom inbyggda system är redan här, liksom många konsulter. Svenska storkonsulten Teleca ser 3GSM som den enda mässan värd att ställa ut på.

Gissningsvis kommer snart även kontraktstillverkarna, komponentdistributörerna och kanske även EDA-bolagen hit. Om de nu får plats - mässan är redan så stor att restauranger, toaletter, hotellrum, taxibilar och annan infrastruktur i Barcelona bågnar under mässdagarna.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)