JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. IM vill göra en "inte en mässa"
Image
Lena Norder
Om tre år revolutioneras den svenska elektronikbranschen. Då, i vecka 12 år 2010, blir det premiär för det evenemang IM-föreningen precis beslutat genomföra. Målet är att skapa en ny typ av mötesplats.

- Det kan bli riktigt, riktigt bra. Och det blir inte en mässa, säger IM-föreningens vd Lena Norder med massor av engagemang i rösten.
En helt ny typ av branschjippo, som lyfter fram hur viktig och kompetent den svenska elektronikbranschen är, och samtidigt blir en mötesplats av en rang som branschen inte har sett maken till. Händelsen ska äga rum vartannat år, förslagsvis vecka 12 och enbart i Stockholm. Så presenterar IM-föreningens vd Lena Norder det nya tänkandet.
Image
Inte ett äpple, enligt Magritte

- Det har funnits en längtan efter något nytt och bättre i branschen. Något som är tydligt vad gäller tid och plats, och som lockar fler besökare, säger hon.

Hon vill inte använda ordet mässa. Men evenemanget hon skissar på har ändå flera likheter med dagens mässor, Elektronik/EP i Stockholm och Electronix i Göteborg. De utställande företagen ska kunna visa upp sitt utbud i montrar, ordnade i "galleriformat" där det är lätt att hitta. Demonstrationer och uppvisningar är viktiga element. Men Lena Norder betonar också vikten av möten, och vill se matchmaking och speed-business-dating som element.

- Internet har ersatt mycket av produktinformationen. Men Internet kan aldrig ersätta mötet, säger hon.
Image
Frågan är om detta är en mässa.

Målgrupperna känns också igen från tidigare: konstruktörer, produktionsansvariga, inköpare och företagsledning. En ny ambition är att man också vill nå visionärer och uppfinnare.

- Vi vill också nå studenter, politiker och inte minst media, fyller hon på.

Även de tekniknischer hon skissar på i innehållet stämmer någorlunda överens med dagens mässor. Produktionsutrustning, cad, inbygdda system, kalibrering, trådlös kommunikation, komponenter, konsulter, test & mät, service och maskinvarunära programvara förekommer ju mer eller mindre redan idag. Lena Norder poängterar dock vikten av hur det presenteras.

- Vi vill gärna se mer "infotainmment" - information på ett underhållande sätt. Formen är viktig, säger hon.

IM-föreningen grundades faktiskt just för att branschen saknade en mässa, året var 1947. Nu, när föreningen firar 60-årsjubileum, vill man inte bara ha en handelsplats utan också visa upp branschens betydelse och kompetens.

- Sverige är ett elektronikland i världsklass. Men det syns inte alltid, eftersom  mycket av elektroniken går ut på att göra andra tillämpningar enklare, säkrare eller roligare, säger Lena Norder och ger uttryck för branschens frustration.

Nyordningen betyder också att banden med nuvarande mässor bryts.

- Det är mindre än ett år till Elektronik/EP i januari 2008. Den mässan planerar vi för precis som tidigare. Men Electronix i Göteborg 2009 - den är det ytterst tveksamt om vi stöder, säger Lena Norder.

Att det nya evenemanget ska äga rum i Stockholm beror till största delen på att det är här IM-föreningen ser sina och övriga branschens kunder. Lena Norder påpekar att hälften av elektroniksverige ligger i en radie 20 mil runt Stockholm. Motsvarande siffra för Göteborg är 20 procent, och för Jönköping 30 procent. Men att det därmed skulle bli Stockholmsmässan som automatiskt fick uppdraget är långt ifrån givet.

- Vi har gått ut med en offertförfrågan nu, till alla arrangörer vi känner till. De har ganska gott om tid - vi vill ha deras förslag senast 1 augusti, säger Lena Norder och påpekar att alla intresserade är välkomna att söka.

Magnus Eriksson på Stockholmsmässan, som skrev en debattartikel (länk) i Elektroniktidningen i höstas i ämnet, ställer sig positiv till IM-föreningens initiativ.

- Det är bra att det sker förändringar. Och en hel del av det jag skrev i debattartikeln framför ju även IM-föreningen, säger han.

Han har fått offertförfrågan och tänker förstås jobba för att få uppdraget.

- Men vi får vara ödmjuka. Vi kommer att jobba hårt och ta fram ett förslag att presentera för IM-föreningen. Så får vi se vad som händer, säger Magnus Eriksson.

Svenska Mässan i Göteborg väljer att vänta med sin kommentar.

Hur det nya evenemanget ska finansieras, om man ska söka finansiellt stöd från staten eller EU eller så, och mer exakt vad innehållet ska bli och hur det ska utformas återstår att se. IM-föreningen kommer att arrangera ett antal workshops som ska mejsla fram innehåll och form.

- Jag uppmanar alla i branschen att vara med. Kontakta oss på IM-föreningen! Vi har världens chans att göra något riktigt bra, säger Lena Norder.

Vad tycker du? Hur ska framtidens elektronikevenemang utformas? Skriv gärna din åsikt i kommentarsrutan nedan. Eller maila direkt till mig på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. .




MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)