JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Styrkebesked från Ericsson
Ericsson ökade såväl försäljning som vinst och marginal under första kvartalet, jämfört med samma kvartal i fjol. Bolaget tar marknadsandelar och vd Carl-Henrik Svanberg poängterar alltmer multimedia och IPTV.
"Robust" är ordet som Ericsson väljer för att karaktärisera kvartalet som gått. Vd Carl-Henric Svanberg skriver att man "tagit marknadsandelar i en stabil tillväxtmarknad".

Ericsson ser tillväxt på flera håll, bland annat inom datatrafik i mobilnät som man hävdar kommer att gå förbi rösttrafik räknat i volym inom tre-fyra år. Inom infrastruktur är det framför allt investeringar som får ner driftskostnaderna, exempelvis genom lägre strömförbrukning, som driver på marknaden. För året spår bolaget "ensiffrig tillväxt i mittenspannet" för GSM/WCDMA-system medan utsikterna är lite bättre för tjänstesidan.

Kvartalssiffrorna är starka jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Försäljningen ökade till 42 miljarder kronor, upp från 39 miljarder. Vinsten ökade från 4,6 till 5,8 miljarder, och rörelsemarginalen från 16,7 till 19,3 procent. Det var ett litet snäpp bättre än genomsnittsanalytikern hoppats på. Bidraget från Sony Ericssons vinst, som tidigare rapporterats (länk) , hjälpte till att stärka siffrorna. Att Sony Ericsson dessutom förskotterade en utdelning på 3,5 miljarder bidrog förstås substantiellt till kassaflödet, totalt på plus 4,6 miljarder kronor. Detta trots att man under kvartalet betalat ut de 13,3 miljarder kronor som köpet av Redback kostade.

Som vanligt är dock första kvartalet svagare än kvartalet innan. Jämfört med slutet på 2006 minskade försäljningen med 22 procent, nettoresultatet med 40 procent och rörelsemarginalen med 2,8 procentenheter. Men Ericsson påpekar att detta är säsongsmässigt normalt, och man säger samtidigt att omkostnaderna ökade med mindre än hälften av ökningstakten i fakturering.

Ericsson påpekar också att datatrafiken ökar allt snabbare, i både mobila och fasta nät. För första gången ser bolaget att trafik som genereras av konsumenterna börjar få betydelse nog att nämnas i ett kvartalsbokslut. Tjänster som Youtube och annan användarskapad multimedia driver på, vilket enligt Ericsson gör transmissionen till en flaskhals på många ställen.

Av Ericssons tre affärssegment är Networks störst med två tredjedelar av försäljningen, 29 av de 42 miljarderna kom därifrån. Störst ökning visade dock Multimedia med 19 procent. Försäljningen där ökade från 2,8 till 3,4 miljarder. Professional Services, det tredje segmentet, ökade 15 procent från 8,3 till 9,5 miljarder kronor. Verksamheten i de nyförvärvade bolagen Redback och Entrisphere stod för 0,4 miljarder kronors försäljning.

Regionalt ökar Asien och Oceanien mest, upp 36 procent, främst tack vare stark tillväxt på GSM i Kina. Nordamerika minskade med 41 procent, vilket enligt Ericsson mest beror på att motsvarande kvartal i fjol var extremt starkt. Västeuropa befäste sin position som den viktigaste regionen med en ökning på 9 procent till 12,5 miljarder. Trenden tyder dock på att Asien snart växer förbi västeuropa som den region med störst försäljning.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)