JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Titta på teve – Coca Cola och Nike betalar
ImageInternetteveoperatören Joost övergår nu från betatestning till att driva en kommersiell tjänst. Ett bredbandsabonnemang – och en personlig inbjudan – är allt du behöver för att kunna se filmer och teve från bland annat CNN, Paramount Pictures, MTV, Turner, Sony Pictures, Warner Music, NHL och Sports Illustrated.
Uppsalastudenten Niklas Zennström vände upp och ner på marknaden för telefoni med sitt företag Skype. Nu är det dags att utsätta kabelteve- och satellitteveoperatörerna för samma omilda behandling.

Andra operatörer vill sälja triple play – teve, telefoni och Internet över bredband. Men i Niklas Zennströms värld behöver du bara betala en räkning, den för Internet. Skype och Joost ger dig telefoni och teve på köpet.

Så ser affärsplanen ut.

Niklas Zennströms Skype har dragit ner priset på internationell telefoni till noll kronor för den som har Internet och ett headset. Och hans tevetjänst Joost går nu in i fas två: annonsfinansieringen har startat. Det betyder att Joost kan börja köpa innehåll.

Fortfarande kan endast inbjudna använda tjänsten och titta på de snart 150 tevekanaler som från och med nu ibland kommer att avbrytas av meddelanden från Coca-Cola, HP, Intel och Nike.

Tekniskt är Joost skalbar till att kunna förse hela Internet med teve. I själva verket ökar prestanda ju fler användare som ansluter sig.

Sändningarna utgår från Joosts servrar i Luxemburg, Men tittarna langar innehållet vidare till varandra. Joost är helt enkelt fildelning för strömmande media. Och den estniska programvaran som ligger i grunden är densamma som används för Skype och fildelningsprogrammet Kazaa.

Tittaren behöver en dryg halv megabit/s i nedladdningshastighet på sitt Internetabonnemang för att sändningarna ska se bra ut. Det kan idag ta upp till sex sekunder att byta kanal, men den tiden kommer att minska när antalet användare ökar.

Programutvecklingen började för exakt ett år sedan. Pengarna för att betala de idag 150 utvecklarna kommer från de 2,6 miljarder dollar Ebay betalade för Skype.

90 procent av programvaran är dock gratis öppen källkod. Och det är inget märkvärdig med tekniken i sig säger Joosts teknikchef Dirk-Willem van Gulik i en intervju i Netkwesties.

Den stora utmaningen har istället varit affärsmodellen. Bland annat måste olika regleringar i olika länder följas. Och reklamen ska styras till målgrupper. Och innehållsleverantörer måste kontrakteras.

Dirk-Willem van Gulik är inte rädd för att bredbandsoperatörerna ska motarbeta dem och strypa bandbredden. Deras P2P-teknik är enligt honom mycket effektiv. Och i värsta fall – om bandbredd i framtidens Internet blir något som hyrs ut av Internetleverantörer till tjänsteleverantörer – tillhör Joost den penningstarka grupp som kommer att kunna betala för sig.

Än så länge får normala surfare nöja sig med att avnjuta innehållet på en pc. Teveapparater med Ethernetuttag och Joostprotokoll ligger ett par år framåt i tiden.

HDTV via Joost är enligt Dirk-Willem van Gulik ”ett logiskt nästa steg”. Det kräver upp till 1-2 megabit/sekund i bandbredd.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)