- Under de senaste månaderna har vi fått en skjuts av nya kunder. Många av dem har redan order på utrustning där våra chips ingår, burkar som ska levereras i volymer till stora operatörer, berättar han.
Några av kunderna är offentliggjorda, som ZTE, Huawei och Fujitsu. Men enligt Johan Börje finns många fler. Och han menar att det är just nu, då operatörerna ligger i startgroparna för att rulla ut nät som klarar ”trippel-play” (telefoni, bredband och tv), som Xelerateds kretsar kommer till sin rätt.
- Trippel-play kräver utrustning och chips som garanterar prestanda och bandbredd, samtidigt som de är flexibla för olika protokoll. Vilket är precis vad vi erbjuder.
- Jag tror marknaden tar riktig fart i slutet av året eller i början av nästa år. Men ombyggnaden av näten kommer säkert att ta 20 år innan den är klar, säger han.
Uppenbarligen har investerarna lyssnat på honom. För nyligen blev det klart att de befintliga ägarna tillsammans med sjätte AP-fonden investerar ytterligare 150 miljoner kronor i företaget. Pengarna behövs i första hand för att få fart på volymproduktionen och på utvecklingen av nästa generations kretsar.
- Vi vill också öka vår närvaro i USA. Vi har varit framgångsrika i Europa, Israrel, Kina och Japan, men i USA finns mer att göra, säger Johan Börje.
Ändå är Xelerated numera officiellt ett amerikanskt bolag, med huvudkontor i Santa Clara. Utvecklingen görs dock i Stockholm och i Israel.
För nästa generations produkter siktar Johan Börje på en breddning.
- Idag gör vi kretsar för stadsnät, Metro Ethernet. Framöver vill vi även in i accessnätet, och i stora företagsnät. Visionen är att lösa det med nästa generations produkter, säger han.
För att nå dit krävs nyrekrytering av ett tiotal personer. Idag har Xelerated 60 anställda.