JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. ”Made in Taiwan” på väg till din bil
Lufttrycksmätare, kamerasystem som visar vad som finns bakom bilen, en elektronisk batteriuppfräschare och en bränslebesparande superkondensator - se där några av de intressantaste produkterna på bilelektronikmässan Taiwan Autotronics.
Det tar inte lång stund att konstatera att Taiwan Autotronics inte är någon enorm mässa. Den skulle gott rymmas i en av Stockholmsmässans mindre hallar. Men det är faktiskt Asiens största och världens näst största inom bilelektronik. Och tillsammans med systermässan Ampa för icke elektroniska bilkomponenter blir det rejält trångt i gångarna i de tre hallarna som utgör Taipeis rätt slitna mässlokaler, belägna i skuggan av världens högsta hus, det hypermoderna Taipei 101.
ImageAdam Edström: Landet  som byggts av elektronik

Med skog och stål, vid sidan av världskrig, lyfte Sverige från bondenation till industriland och välfärd på 50 år, i mitten av förra seklet. Ungefär samtidigt som Sverige började kalla sig industrialiserat, på 1960-talet, började Taiwan sin motsvarande resa. Men här var råvarorna inte skog och stål, utan elektronik och arbetskraft. Naturresurser är inte landets forte.

Idag är det en snudd på tröttsam övning att räkna upp alla produkter där Taiwan är världens största producent. Handdatorer, trådlösa routrar, kabelmodem, LCD-skärmar - listan kan göras lång. Här produceras också mängder av digitalkameror, GPS-navigatorer, servrar och mobiltelefoner. Handelsorganisationen Taitra, som i Taiwan motsvarar Exportrådet, Vinnova och Invest in Sweden sammanslagna, berättar gärna att i landet görs tre moderkort och tre CD-läsare varje sekund.

Länge hette trumfkorten låga löner och en politik som mer bejakade entreprenörskap och industri än demokrati. Idag har välståndet ökat till åtminstone Sydeuropaklass, lönerna ligger 20-40 gånger högre än i fastlands-Kina och politiken är mer demokratisk och inte fullt så industrifokuserad.

Produktion är fortfarande en hörnsten. En storkund som Sony handlar kontraktstillverkning för 12 miljarder dollar om året i Taiwan. Världens största kontraktstillverkare, Hon Hai Precision, även känt som Foxconn, har sitt säte här. Liksom världens två överlägset största halvledarfoundrys, TSMC och UMC, med tillsammans över 80 procents marknadsandel, som båda har fabrik och huvudkontor i en supersizad teknikpark utanför Taipei.

Men egna varumärken blir allt viktigare. De senaste tio åren har laptops från Acer och Asus börjat synas allt oftare jämte jättar som HP, Dell och IBM/Lenovo. Inom wifi-routrar har D-link blivit ett världsnamn. Och Benq gapade visserligen över mer än man kunder svälja genom köpet av Siemens mobiltelefoner, men namnet blev onekligen känt på kuppen.

Konstateras kan också att många av de senaste årens börsraketer i USA grundats av personer födda i Taiwan, däribland Youtube, Yahoo, Nvidia och Garmin.

Den som letar efter förklaringar kan börja i skolan. Efter det vi i Sverige kallar skoldag går många taiwanesiska barn vidare till eftermiddags- och därefter kvällsundervisning. Tolv timmar om dagen är inte ovanligt för barn med ambitiösa föräldrar. Konkurrensen om högre utbildning är hård, i synnerhet till de tekniska universiteten vars utbildningar sägs leda till de bästa jobben. Kontrasten mot Sverige är onekligen stark på många sätt.


Mässan domineras av tillbehör och "after sales"-produkter. Lysdiodsbaserade billampor, dvd-spelare med LCD-skärmar för baksätesunderhållning och förstås GPS-navigatorer i mängder. Två nyare trender var också tydliga - lufttrycksmätare för däck samt kameror som monteras ovanför nummerplåten baktill och som visar vad som händer bakom bilen när backen läggs i. Antingen på en separat skärm eller i backspegeln.

Lufttrycksmätare, eller TPMS, tire pressure monitor systems, har blivit något av en taiwanesisk specialitet med ett tiotal tillverkare på ön. Tekniken går ut på att sätta en sensor i varje däck, antingen i däcket monterat på fälgen eller utanför däcket på luftventilen. Sensorn kommunicerar via radio med en display i förarhytten, och ger larm när trycket sjunker eller temperaturen ökar för mycket. Marknaden drivs på av den amerikanska lag som gjorde sådana mätare obligatoriska på alla nya bilar i USA från 1 september i fjol.

Egen asic sparar batteri

De flesta tillverkarna använder färdiga chipset, från Freescale, Texas Instruments, Atmel eller Infineon. Men utställaren Josn Electronic har gjort sin egen asic.

- Det är därför vår lösning är minst och har längst batteritid av alla som visas här på mässan, säger säljchefen Eric Huang.

Josns system finns i olika storlekar, från de i Taiwan så populära scooters, där monitorn sitter på nyckelringen, upp till 36-hjuls långtradare.

- Hittills har vi använt vår egen radio. Men många kunder vill ha standardprotokoll, så vi har en Bluetoothversion på gång till nästa år, säger Eric Huang.

Monitorn som visar vilket hjul som råkat ut för punktering behöver förstås inte vara synlig hela tiden. Att gömma den i backspegeln är populärt - då visas den bara som kontroll när bilen startar och, förstås, när något hjul får punktering. Att använda backspegeln som skärm är populärt även för tillverkare av kamerasystem och flera utställare visade sådana lösningar, liksom egenutvecklade backspeglar med inbyggd bildskärm.

En av de tekniskt mest intressanta produkterna på mässan var superkondensatorn Ultrapack, utvecklad av en färsk universitetsavknoppning kallad Ctech. Ultrapack kan laddas på ett par sekunder, och därefter avge matningsspänning mellan 1 och 100 V i ett par minuter. Tanken är att avlasta batteriet i bilar och spara bränsle. Innovationen belönades med ett pris på mässan.

Hemligheten är elektroderna som består av en nanotekniskt keram med extremt stor yta, omkring 100 kvadratmeter per gram. Enligt företaget gör dessa elektroder att kondensatorn kan uppnå effekttäthet över 50 kW/kg, eller energitäthet upp till 5 Wh/kg. En kondensator med kapacitansen 1 F mäter inte mer än 250 5 200 5 40 mm.

- Vi är den enda superkondensatortillverkare som klarar att kombinera hög spänning med hög effekt, och därtill i ett kompakt format säger företagets vd Erick Tseng.

Företaget har även planer på mindre versioner av superkondensatorn, för mobiltelefoner och annan bärbar elektronik.

- I en mobiltelefon kan batteritiden tredubblas med vår teknik, säger Erick Tseng.

Tar bort beläggningar

En annan batteri- och bränslebesparande innovation visades upp av ett företag kallat Clean & Green Technology. Dess tändsticksaskstora produkt, Pulse King F16, ansluts helt enkelt till bilbatteriets två poler. Då genereras en högfrekvent (900 kHz) puls genom batteriet som enligt företaget håller elektroderna fria från beläggningar. Vilket resulterar i längre livstid för batteriet, lägre bränsleförbrukning och mindre utsläpp.

- Förebilden är en produkt som amerikanska armén använt i 20 år. Vi har vidareutvecklat den, gjort den mindre, billigare och strömsnålare, berättar Chuang Hsiang i företagets monter.

Kina kan bli en språngbräda

Parallellt med mässan avhölls även konferensen Automotive Electronics Forum. Här påpekade flera talare att den naturliga expansionsvägen för Taiwans bilelektronik går över Kina. I Kina växer bilmarknaden snabbare än någon annanstans, efterfrågan på elektronikfunktioner är stor och taiwaneserna behärskar språket.

Chung-Liang Chang, som är FoU-chef på Audi i Tyskland, förespråkar en trippel:

- Europeisk teknik, taiwanesiska produktions- och kapitalresurser och kinesisk arbetskraft. Det är en oslagbar kombination, säger han.

Han menar att europeiska bilföretag måste få ner priserna för att konkurrera i Kina, och att här finns stort utrymme för den taiwanesiska industrin att hjälpa till. Men då måste taiwaneserna först närma sig Europa och höja kvaliteten.

- Lär er rutinerna, håll koll på roadmaps och andra framtidsplaner, och håll kvaliteten uppe. Tyska biltillverkare kompromissar inte! säger han.

Enligt arrangörerna skulle mässan kunna vara minst 50 procent större om det bara fanns lokaler. Man var tvungen att säga nej till många företag som ville ställa ut, och flera av utställarna fick inte heller så stor yta som de önskade. Men problemet är på väg at lösas - några av alla de byggkranar som kantar horisonten runt Taipei är i full färd med bygget, som ska invigas i början av 2008.

Då kanske mer än den knappa handfull svenskar som i år besökte mässan hittar hit. Svensk bilindustri har allt att vinna på att utöka de idag ganska måttliga affärsförbindelserna med taiwanesiska underleverantörer.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)