JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Analytiker gillar vad Ericsson gör i Indien och Kina

Ericssons satsningar på de stora och snabbt växande marknaderna i Indien och Kina hyllas av analytiker i en artikel i tidningen Wall Street Journal.
I förra veckan var det officiell premiär för Ericssons biodieseldrivna basstationer i Indien. I regionen Pune i staten Maharashtra, där det förr inte fanns någon mobil täckning, har operatören Idea Cellular nu installerat fyra Ericssonbasstationer drivna av lokalt odlat bränsle, så kallad biodiesel, som utgörs av exempelvis fiskolja, restaurangavfall eller jatrofa-olja. Med lokalt framtaget bränsle minskas importberoendet samtidigt som miljön påverkas positivt.

Biodieselbasstationen är ett projekt som Ericsson drivit det senaste året och som nu kommit i kommersiell drift. Därtill har bolaget konsekvent jobbat med optimering för att minimera antalet basstationer som krävs för att täcka stora områden. En annan, troligen lika viktig, anpassning till glesbygden i Indien och Kina är att man erbjuder längre betalningstider för en del lokala operatörer, som ett sätt att stödja tillväxten. Med intäkter på i snitt 2 eller 3 dollar i månaden per abonnent vill det till långsiktigt tänkande för att det ska gå att tjäna pengar.

Samtidigt har Sony Ericsson börjat sälja ett antal riktigt enkla och billiga mobiltelefoner, avsedda för just dessa marknader.

Allt detta uppskattas av analytiker. I fredagens Wall Street Journal hävdar Richard Windsor på det japanska analytikerföretaget Nomuras Londonkontor att Ericsson tar marknadsandelar i Indien, i första hand från Alcatel-Lucent men även från Nokia-Siemens.

- Ericsson installerar en basstation var 25:e minut i Indien, konstaterar han i Wall Street Journal.

Tidningen uppmärksammade förstås också att Ericssonchefen Carl-Henric Svanberg skrev under ett miljarddollarkontrakt med Kinas president Hu Jintao och China Mobiles chef Wang Jiangzhou i förra veckan. Och att Ericsson allmänt tippas få större delen av ett kontrakt värt 4,5 miljarder dollar med den indiske operatören Bharat Sanchar Nigam.

Kina och Indien är världens största och tredje största marknad för mobiltelefoni. Båda växer med cirka 6 miljoner abonnenter per månad. I Kina finns idag nära en halv miljard abonnenter, en siffra som väntas dubbleras till 2012. I Indien finns 160 miljoner abonnenter.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)