I det dokument som slutligen släpps har Vinnova bland annat strukit över den text som beskriver vilka produkter man förväntas få ut av arbetet, information om vilka organisationer som deltar, samt dolt vissa personer knutna till projektet.
Skydd mot elektromagnetisk terrorism
Projektledaren Magnus Olofsson kommer dock från ABB, som är nära knutet till High Voltage Valley, och kan avslöja att flera företag deltar i förstudien.
– Saab Combitech, Foi, Emicon, ABB och några till som Svenska Kraftnät, Vattenfall och BAE Systems, ett tidigare Boforsbolag som är expert på att slå ut kraftnätet med elektromagnetisk strålning, säger han.
Magnus Olofsson förklarar att man diskuterar med både UDs ambassadör för terroristbekämpning, och justitiedepartementet om hur mycket man kan berätta om projektet. Men lite kan han avslöja.
– Det handlar att skydda elnätet mot elektromagnetisk terrorism, från framför allt två källor: kärnladdningar från hög höjd som kan slå ut stora områden, och fordon som riktar en tillfällig eller permanent störning mot exempelvis ett ställverk, säger han.
En kvalificerad gissning ger vid handen att systemet kommer att kombinera ABBs strömriktarteknik, med fullt styrbara kraftkomponenter, IGBT:er, med företagets nya högeffektbatterier, som när de seriekopplas klarar tillfälliga toppbelastningar.
Rekord i batterispänning
ABB offentliggjorde redan för något år sedan att den nya produkten kan användas för att kortvarigt tillföra aktiva effekt där effektuttaget varierar kraftigt, som vid metallsmältning eller järnvägsmatning, utan att öka kravet på installerad effekt.
Under utvecklingsarbetet har ABB testat en 6 kV-prototyp. Det är den högsta batterispänning som rapporterats.
Magnus Olofsson förklarar att idén är att göra systemen immuna mot elektromagnetiska störningar. Och påpekar att ett fungerande elnät är det viktigaste av allt för att upprätthålla ett samhälles funktioner.
– Alltifrån vatten till telekom och banksystem. Efter ett dygn är mycket utslaget, sedan beror det på hur mycket diesel man har för att köra reservkraft på. Ju mer man kan förlänga den tiden, desto bättre, säger han.
Förstudierna förväntas resultera i fortsatt finansiering.