- Totalt tar vi in 35 miljoner kronor. Av dem behövs 27 miljoner till att bygga upp vår nya produktion, resten är driftskostnader och försäljning, säger Chromogenics vd Bengt Åkerström till Elektroniktidningen.
Företaget, som idag har 14 anställda, gör en tunn plastfilm som ändrar ljusgenomsläpplighet beroende på dess laddning. En spänning på några volt förmörkar filmen på några sekunder. Filmen förblir mörk tills en negativ spänning läggs på. Första tillämpningen är visir i motorcykelhjälmar, men redan nästa år hoppas företaget lansera tekniken för flygplan och året därpå i soltak för bilar. Så kallade smarta fönster i byggnader hägrar några år fram i tiden.
- För att det ska bli verklighet krävs att vi kommer ner i kostnader som motsvarar 100 dollar per kvadratmeter i merkostnad för fönstertillverkarna. Där är vi inte ännu, säger Bengt Åkerström.
För det krävs ytterligare en processgeneration, med kontinuerlig produktion rulle-till-rulle. Och ska det bli verklighet krävs mer studier av livslängden - byggnadsindustrin kräver att filmerna ska fungera i 20 år.
- Det är ganska krävande att kunna visa upp den livslängden, men vi är på väg dit.
Sedan den förra investeringsrundan 2005 har företaget tagit fram en pilotanläggning som klarar 30 x 30 cm paneler. Den kommande produktionsanläggningen ska stå färdig nästa sommar och då klara 30 gånger större paneler, på 2,2 x 0,8 m.
- Vi vet nu vilken utrustning vi behöver och hur vi ska skala upp processen. Den ryms i våra nuvarande lokaler här i Uppsala, säger Bengt Åkerström.
Även styralgoritmerna har utvecklats. Kraven på förmörkningshastighet varierar ju med tillämpning - det ska gå ganska fort när en motorcykel kommer ut ur en tunnel, medan ett soltak i en bil kan ta längre tid på sig.
- För motorcykelhjälmarna sker nu 2/3 av omslaget inom 5 sekunder. Då märker man förändringen direkt, men blir inte bländad, säger Bengt Åkerström.
Den hittillsvarande produktionslinan ska inom kort börja producera de första kommersiella filmerna. Kvalitetssäkringen ska bli färdig denna månad, och därefter ska de första kommersiella leveranserna göras.
- Det blir ingen stor produktion, men tillräckligt för att våra kunder ska kunna börja göra riktade marknadsföringsinsatser, säger Bengt Åkerström.
Fotnot: Elektroniktidningen skrev om Chromogenics teknik första gången 2003, se:
Mörker med låg spänning (länk)