- Från 2008 tror vi på minst en miljard nya Bluetoothenheter om året, sa han idag när Bluetooth SIGs turné med namnet Experience More gjorde ett stopp i Stockholm.
Bluetooth SIG är det organ som äger varumärket Bluetooth, och som efter godkännande ger produktägare rätt att använda detta varumärke. Sedan 2001 drivs Bluetooth SIG som ett icke vinstdrivande företag, ägt av sju av de ursprungliga medlemmarna. Totalt är över 9000 företag medlemmar i Bluetooth SIG, som har kontor i Seattle, Hong Kong och Malmö.
- Och vi ser ut att bli 10 000 under nästa år, säger marknadschefen Anders Edlund.
Ett av hans skäl till optimism är att tekniken nu får allt fler användningsområden.
- Den näst största tillämpningen - spelkonsoler - har gått från noll till 100 000 enheter på ett år, berättar han.
Nästa år kommer också nyheterna från den senaste uppdateringen av Bluetoothstandarden, kallad Version 2.1+ EDR att få större genomslag på marknaden. Anders Edlunds personliga favorit där är möjligheten att med närfältsteknik, NFC, para ihop två Bluetoothenheter utan att använda pinkod. Det räcker med att låta dem snudda vid varandra.
Under nästa år kommer också den av många efterlängade höghastighetsversionen av Bluetooth, och även den lågeffektversion som tidigare gick under namnet Wibree.
- Vi har börjat se det som ett paraply, där Bluetooth samlas med NFC, Wibree, höghastighetstekniken Wimedia och vanlig wifi. Samverkan mellan dessa tekniker blir allt tätare, konstaterar Anders Edlund.
Vid evenemanget deltog även ett tiotal företag med Bluetoothprodukter. Bland nyheterna fanns en rad fristående högtalare för att spela musik lagrad i mobiltelefoner eller mp3-spelare. Därtill noterade undertecknad ett solcellsdrivet öronsnäcksheadset, från finländska Iqua. Används den i normalt, indirekt solljus så behöver den aldrig laddas på annat sätt, enligt företaget. Vid full laddning, som tar två timmar i solljus och som även kan göras med en konventionell laddare, håller headsetet för nio timmars tal i mörker.