Pengarna skulle vara ett välkommet tillskott nu när Acreo försök kommersialisera sin teknik, kallad eID, som innebär att man skapar osynlig streckkod.
– Tanken är att vi ska verifiera affärspotentialen i tekniken och ta fram några enkla demonstratorer som vi kan visa potentiella kunder, säger Håkan Sehlin.
Den osynliga streckkoden kan tryckas på papper eller kartong med vanlig tryckteknik. Tekniken är utvecklad i samarbete med Linköpingsuniversitet och Campus Norrköping och förhoppningen är att den framöver ska både kunna användas för att verifiera äktheten hos olika produkter och avslöja plagiat.
– Redan idag har vi några initiala kontakter med företag som visat intresse för vår teknik och förhoppningsvis leder det vidare till närmare samarbete, säger Håkan Sehlin.
Han menar att en trolig kund är ett företag som är måna om sitt varumärke och som vill försäkra sig om att kunna skilja sina äkta produkter från förfalskningar. Det kan handla om företag som säljer kosmetika, läkemedel, mode och biljetter.
Jämför man eID- och rfid-teknik finns det vissa tydliga olikheter. För att läsa av en eID-etikett får den vara högste en millimeter från läsaren å andra sidan kostar eID-tekniken bara en bråkdel så mycket som RFID, enligt Acreo.
- Man skulle kunna kalla tekniken en fattigmans RFID då den inte ska kosta mer än bläcket, säger Håkan Sehlin.