JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Osynlig streckkod är redo för världen

Forskningsinstitutet Acreo i Norrköping jobbar hårt med att kommersialisera sin tryckta elektronik, där ett av spåren är osynlig elektronisk ID-märkning. Nu hoppas institutet på utvecklingsstöd från Vinnova.
– Ja, i början på april bör vi få reda på om Vinnova beviljar vår ansökan på en dryg miljon kronor, säger Håkan Sehlin som jobbar med teknikbaserad affärsutveckling på Acreo.

Pengarna skulle vara ett välkommet tillskott nu när Acreo försök kommersialisera sin teknik, kallad eID, som innebär att man skapar osynlig streckkod.

– Tanken är att vi ska verifiera affärspotentialen i tekniken och ta fram några enkla demonstratorer som vi kan visa potentiella kunder, säger Håkan Sehlin.

Den osynliga streckkoden kan tryckas på papper eller kartong med vanlig tryckteknik. Tekniken är utvecklad i samarbete med Linköpingsuniversitet och Campus Norrköping och förhoppningen är att den framöver ska både kunna användas för att verifiera äktheten hos olika produkter och avslöja plagiat.

– Redan idag har vi några initiala kontakter med företag som visat intresse för vår teknik och förhoppningsvis leder det vidare till närmare samarbete, säger Håkan Sehlin.

Han menar att en trolig kund är ett företag som är måna om sitt varumärke och som vill försäkra sig om att kunna skilja sina äkta produkter från förfalskningar. Det kan handla om företag som säljer kosmetika, läkemedel, mode och biljetter.

Jämför man eID- och rfid-teknik finns det vissa tydliga olikheter. För att läsa av en eID-etikett får den vara högste en millimeter från läsaren å andra sidan kostar eID-tekniken bara en bråkdel så mycket som RFID, enligt Acreo.

- Man skulle kunna kalla tekniken en fattigmans RFID då den inte ska kosta mer än bläcket, säger Håkan Sehlin.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)