Uppkoppling för alla, överallt och när som helst är något det talas mycket om bland dagens kommunikationsföretag. För Nokias del innebär det att företagets affärsmodell gått från ett tydligt telekomfokus, där access är nyckeln, till Internetfokus där content, alltså innehåll, är avgörande.
– Köparen väljer mobil utifrån vad den klarar, video, musik och mycket annat. Därför konstruerar vi utefter dessa kriterier. Det har gjort att effektförbrukningen vid standby inte längre är så viktigt. Istället måste vi konstruera för att mobilen används hela tiden, säger Petri Liuha.
För att illustrera det hela visar han upp en Nokiatelefon med en”peka-och-hitta”- funktion som gör att användaren kan rikta mobilen mot något – exempelvis Triumfbågen i Paris – och direkt få information om objektet nedladdat till mobilen.
– Det går lätt att hitta tillämpningar som nyttjar mer minne och mer effekt. Utmaningen är att använda mobilens minne bättre och att få ner effektförbrukningen. Framöver behöver mobilen samma datorkraft som en notebook, men till 50 gånger lägre effektförbrukning, säger Petri Liuha.
En annan stor utmaning är att skapa effektiva kommunikationstekniker, typ radiotekniken Bluetooth Low Energy, förr kallad Wibree, som gör att mobilen enkelt och effektivt kan kopplas upp till andra smarta ting. För att komma vidare där kommer det dock att behövas mer samarbete mellan mobiltelefontillverkare så att standarder kan skapas. Olika kommunikationstekniker innebär också nya krav på radiodelen och morgondagens antenner.
– Moderna mobiler kan komma att innehålla upp till tio antenner som kräver multipla gränssnitt och upptar runt 25 procent av telefonens volym. Någon gång i framtiden tror jag även att smarta antenner tar steget in i mobilen, när kan jag däremot inte säga.
På frågan om Qualcomm kommer att regera 4G på samma sätt som 3G har han heller inte något svar, till en början.
– Bra fråga, nästa tack.
Men sedan kommer skrattet. Och svaret.
– Nej, vi tror inte det. Och vill det inte heller. Det är så många tekniker som kommer att användas i 4G så det blir väldigt svårt för något enstaka företag att dominera, säger Petri Liuha.