Företaget köpte tomten för ungefär ett år sedan och själva byggnaden är snart klar. Men trots det kommer verksamheten inte att starta förrän under första halvan av 2010. Det tar cirka ett år att installera det helautomatiserade systemet som plockar komponenterna.
Totalt ligger investeringen på lite drygt 40 miljoner euro.
- Det visar att vi är långsiktiga och kommer också att höja kvaliteten på leveranserna jämfört med idag när mycket av plockningen sker manuellt.
Bland de nya finesserna finns till exempel vägning av inkommande paket. När man läser streckkoden på paketen hämtas vikten på komponenterna automatiskt upp från en databas och systemet gör en överslagsberäkning för att se om värdet är rimligt, det vill säga om det är rätt antal komponenter i paketet.
- Man vill ju inte öppna paketen och räkna komponenterna men då är det svårt att veta var det gått fel om kunden klagar på att det inte var rätt antal komponenter i leveransen.
Många helautomatiserade system har dock visat sig vara svåra att få att fungera men Martin Bielesh är inte orolig.
- Vi bygger en kopia av det system vi har installerat i Memphis, USA, så vi är säkra på att det kommer att fungera.
Dessutom finns både hängslen och livrem.
- Om någon truck havererar så att vi inte kommer åt en gång så finns samma komponent i olika gångar och de som är allra vanligast ligger längst ner så att man i nödfall kan plocka dem manuellt.
Lagret i London kommer också att finnas kvar under en övergångsperiod som back-up om det blir inkörningsproblem.
Future omsätter cirka 700 miljoner dollar i Europa och har runt 1000 anställda på 45 kontor i 23 länder. Förutom att det nya lagret ska öka kvaliteten och korta leveranstiderna är det 80 procent större än det nuvarande lagret.
- Vi har som mål att nå en miljard dollar om några år och då blir lagret i England för litet.