Där framgår att försäljningen ökade med 43 procent från året innan, till 18,3 miljarder dollar (varav 75 procent utanför Kina) och att man samtidigt har kontrakt på framtida försäljning värda 23 miljarder dollar, upp 46 procent från året innan. Därtill framgår att vinstmarginalen ökade från 3 till 13 procent, vilket innebär att vinsten landade strax ovanför en halv miljard dollar.
Som jämförelse kan nämnas att Ericsson omsatte drygt 24 miljarder dollar i fjol, och gjorde en vinst på 2,8 miljarder.
Huaweis siffror gör företaget till tredje största aktör inom mobiltelefoni, efter Ericsson och Nokia-Siemens. Och någon lågkonjunktur upplever inte bolaget – tvärtom.
– Telekomsektorn är fylld av osäkerheter. Men vi tror att den globala telekomindustrin kommer att fortsätta uppleva dynamisk tillväxt eftersom kommunikation är ett grundläggande mänskligt behov och telekom har blivit en del av det dagliga livet för miljarder människor. Ny tillväxt drivs av både ökade krav på mobilt bredband på mogna marknader och snabbt växande användarkrav på tillgång till telekomtjänster i utvecklingsländer, skriver "Huawei Executive Management Team" i en kommentar till bokslutet.
För innevarande år tror Huawei att dess försäljning ökar till 30 miljarder dollar. Om man lyckas med det behöver Ericsson alltså lägga på ett kol för att inte bli omkört av sin kinesiska konkurrent. Huawei har de senaste fem åren ökad sin försäljning med i genomsnitt 48 procent om året – år 2004 omsatte man inte mer än 3,8 miljarder dollar.
På en punkt – antal anställda – är Huawei redan större än Ericsson. Huawei har 87 500 anställda, att jämföra med Ericssons 78 700. Av de 87 500 sysslar 43 procent med forskning och utveckling i 14 olika FoU-center runt jorden, varav ett som kanske bekant ligger i Kista. Huawei hävdar att det är företagets stora antal innovationer som ligger bakom framstegen, och lyfter fram att man ansökte om 1 737 patent under fjolåret.