Det säger Martin Linder som sent i höstas värvades från konkurrenten Note för att leda kontraktstillverkaren Leab med fabriker i Lövånger, Tallinn och Järlåsa. När jag träffar honom på den minsta fabriksenheten i Järlåsa har han varit vd i exakt tre veckor och hunnit med att besöka fabrikerna men också att träffa en del av kunderna.
Svag euro raderar skillnaderna
Filosofin att ha ett större mått av produktion nära kunderna går stick i stäv med många av de större konkurrenterna. De har valt att dra ned i Sverige för att i stället bygga upp produktionskapacitet i det forna Östeuropa och i Asien.
– Titta bara på valutaeffekterna. En uppgång på 30 procent slår hårt och gör att det snart är billigare att tillverka på den här sidan Östersjön när man räknar in alla kostnader.
Men uttalandet slår också tillbaka på Leab som har en fabrik med cirka 95 anställda i Tallinn, en fabrik som i första hand kör längre serier.
Att Leab hittills inte drabbats så hårt av nedgången förklarar Martin Linder med att företaget har väldigt få kunder i fordonssegmentet. Den stora majoriteten återfinns på industriområdet.
– Några kunder går ned medan andra går upp, säger han.
Trots allt har dock koncernen tvingats varsla 35 av 195 anställda på huvudfabriken i Lövånger utanför Skellefteå. På enheten i Tallinn har man sagt upp fyra av 95 anställda. Att det inte är fler i Estland beror enligt Martin Linder på att det primärt är de mindre kunderna som dragit ned volymerna, i Estland körs i första hand större serier.
– Det är den värsta ekonomiska recessionen på 80 år, så vi ska vara försiktiga med att försöka förutspå vad som händer i år. Hur som helst står vi stabilt och kommer att klara lågkonjunkturen. Kanske når vi inte samma omsättning som i fjol men det kommer absolut att bli ett positivt överskott.
Har gått med i Produktionslyftet
2009 kommer istället att präglas av konsolidering och fintrimning.
– Under åren med kraftig tillväxt har det tagits ganska många snabba beslut som vi kanske måste revidera för att få ett effektivare arbetssätt. Det kan gälla flöden eller logistik som måste finjusteras.
Som en del i det arbetet har Leab gått med i Produktionslyftet som syftar till att inför Leantänkadet i organisationen.
– Det är helt nödvändigt som jag ser det för att säkra vår framtida konkurrenskraft.
Men han är också öppen för att köpa en konkurrent om tillfälle ges.
– Det kommer att ske en shake-out under året och det kommer säkert ut företag till försäljning. Om vi skulle köpa något så skulle det vara ett företag som har en attraktiv kundbas och som geografiskt kompletterar vår befintliga struktur. Rimligen är det något som ligger söder om Stockholm.
Har alltid tjänat pengar
I fjol sprängde Leab 400-miljonersvallen. Bortsett från ett hack i kurvan år 2004 har omsättningen stadigt pekat uppåt. Det gäller även vinsterna som ökat i takt med tillväxten. Hur det blir i år vill dock inte Martin Linder sia om.
– Ligger marginalen under fem procent är det en ohygienisk verksamhet. Samtidigt tillåter kunderna inte att den hamnar på 15 procent. Då får man inga affärer.
En sak som påverkar marginalen är kundernas storlek.
– Är man stor och ska växa måste man jaga de större kunderna och de har alltid ett bättre läge vid förhandlingsbordet.
Även om det inte finns någon undre gräns för hur liten en kund kan vara så säger Martin Linder samtidigt att affärerna måste ha en viss storlek för att bli lönsamma. Var den gränsen går är flytande men normalt handlar det om någon miljon och uppåt.
– Många kunder har vi haft mycket långvariga samarbeten med, man kan nästan säga att vi vuxit ihop.
Liten fabrik nära kunderna
Geografiskt finns Leabs kunder utspridda över hela landet även om majoriteten ligger i ett bälte mellan Stockholm och Göteborg.
Det är också därför som den mindre fabriken i Järlåsa några mil väster om Uppsala är bra att ha. Den gör det möjligt att snabbt hjälpa kunderna med akuta problem vare sig det gäller reparationer, modifieringar eller några få prototyper.
Leab har förhållandevis stor andel tekniker bland personalen. Men det är inte personer som sysslar med elektronikutveckling utan primärt håller de på med produktionsutveckling och produktionsanpassning.
– Det går hand i hand med beslutet att inte bredda oss.
Vill vara duktig på elektronik
Martin Linder anser att elektronikbranschen fortfarande är ung.
– Det är inte klart än var gränssnitten mot kunderna ska gå. En del vill kliva in tidigare, vissa vill vara bredare men vi vill vara smala.
Strategin är därför att hålla ett nätverk med underleverantörer som kan allt det andra, som plåt, plast, kablage och konstruktion.
– Det kanske är ett gammalmodigt sätt att se på det men vi vill främst vara riktigt duktiga på elektronikproduktion och inget annat.