JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Tre minuter med Notes nya vd Knut Pogost
Norskfödde Knut Pogost har arbetat tre och ett halvt år på kontraktstillverkaren Note, senast som strategichef. I torsdags förra veckan utsågs han till vd och koncernchef efter Arne Forslund.
För oss utomstående kom utnämningen väldigt överraskande. Var det lika överraskande för dig?
– Det kom lika överraskande för alla. Men det här är egentligen inte ett beslut som sådant, utan en process som pågått en tid. Vi måste erkänna att vi är inne i en recession. Note har kört väldigt mycket ”operations” där vi gjort om företaget men nu måste vi satsa mer på att vässa utbudet mot kunderna och jag representerar mer kundfokus än vad Arne gjorde.

Så då kommer ni att sluta stöpa om företaget?
– Det kommer fortfarande att bli korrigeringar utgående från marknadsläget. Men jag tänker inte ändra på vårt nearsourcingkoncept där vi har ett gränssnitt nära kunderna. Samtidigt kanske vi inte ska göra allt på alla ställen i Sverige.

Hur kommer förändringen att märkas?
– Vi kommer att vara mer opportunistiska, fånga möjligheterna, titta vad vi kan göra för kunderna. Vi har byggt upp en stor kompetens på sourcing i Gdansk och den kan vi använda för att hjälpa kunderna. Vi kan till exempel titta på en produkt som tillverkats en tid och föreslå förändringar som eliminerar problem med utgående komponenter och som sänker kostnaderna för kunden.

– Vår databas Notefied gör att vi kan göra ett bättre jobb än kunderna själva på att bedöma hur produkten ligger till.

Kommer ni att jobba på spekulation? Att göra produktgenomgångar utan att kunderna betalat för det?
– I dagsläget det är mer eller mindre så att alla bantar men ska man någon gång komma ur lågkonjunkturen måste man göra något. Jag tycker styrelsen är väldigt modig som vill satsa. Vi håller på att bygga upp en organisation för det här där Gdansk står bakom innehållet medan de som har ansvar för strategiska konton måste synliggöra erbjudandet för kunderna.

Ni är tunga på elektroniksidan men har lite egen verksamhet inom mekanik. Vill du förändra det?
– Vi blir bättre och bättre på mekanik. Den verksamhet vi köpte i Järfälla har blivit en succé men vi måste ta mer ansvar för box-build. Svagheten idag är sourcingen i Kina men vi ska flytta in den i vår fabrik där så att den får samma tyngd som elektroniken.

– Om vi sen ska ha egen produktion av mekanik i Kina eller inte beror på hur vi kommer att lyckas med integrationen av den kinesiska sourcingorganisationen som är för självständig idag.

Ni finns på fem orter i Sverige, kommer de att finnas kvar även framöver?
– Vi kommer att ta en del strukturella grepp som innebär både investeringar och neddragningar. Alla fem orterna kommer att ha fokus på industrialisering, det blir ingen volymproduktion här i Sverige.

Hur är det med Göteborg?
– Vi har ett hål där och innan jag började det här jobbet arbetade jag med att täppa igen det. Men hur det ska göras eller när det blir kan jag inte säga.

Har ni expansionsplaner även utanför Sverige?
– Vi har ett bra fotfäste i Norge och tittar på Finland där vi gärna skulle vilja bli starkare. Även i Storbritannien har vi ambitionen att växa. Danmark är väldigt intressant men få svenska företag har lyckats där, det verkar vara en kulturell utmaning. Men att bli heltäckande i Sverige har högsta prioritet.

Du har tidigare jobbat på den norska kontraktstillverkaren Kitron och för den kanadensisk komponentdistributören Future, vad har du tagit med dig därifrån?
– I amerikanska bolag handlar det mycket om att leverera och sälja. Du blir dömd mycket snabbare och hårdare.

– När det gäller Kitron är de i samma bransch som Note och jag satt i koncernledningen även där. Det jag lärde mig är vad som fungerade och vad som inte fungerade ur ett industriellt perspektiv.

– Från Future har jag erfarenhet av supply chain. Hela EMS-branschen är väldigt logistikberoende och jag har haft nytta av den erfarenheten under uppbyggnaden av Notes verksamhet i Gdansk. Man måste verkligen centralisera vissa delar av supply chain för att få fram synergieffekterna i en koncern.

Note är ett företag som väldigt många har åsikter om. Hur kommer det sig?
– Jag tror det har med historiken att göra. Vi har vart väldigt synliga men har inte alltid lyckats, så det finns en viss rättvisa i att vi får spö.

Kommer du att synas lika mycket som dina företrädare?
– Jag är inte lika glad att synas i medierna. Jag gillar att göra hemläxan innan jag berättar vad vi ska göra, det handlar om trovärdighet.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)