– Det är ingen direkt komplicerad process utan framförallt en fråga om att jobba strukturerat och att ha ett bra och praktiskt protokoll för sin inventering, säger han.
Bäst är att utgå från en kartläggning av hela företagets energianvändning för att utifrån den ta beslut på var störst besparingspotential finns.
– Går inte det måste man gallra, säger Björn Norberg.
Här ger han några tips på hur man kan gå till väga:
• Titta på hjälpsystem som pumpar, fläktar och kompressorer, snarare än de centrala processerna som vanligtvis är mer under lupp och redan optimerade. Hjälpsystemen kan gå med full fart hela dygnet vare sig det behövs eller inte. De kan också ha gått igenom diverse förändringar av produktionen utan att ha anpassats.
• Pumpar och fläktar är värda extra uppmärksamhet på egna meriter eftersom de ofta står för cirka hälften av motorernas samlade energi-förbrukning och de flesta har ett kubiskt förhållande mellan flöde och energibehov. En minskning av flödet leder till väldigt stora energibesparingar.
• Drifttiderna är också avgörande. Man kan exempelvis markera vilka motorer som är igång halva året eller mer (4500 timmar). Långa drifttider ger större potential för besparingar än korta. Sätt gärna en nedre effektgräns för vilka motorer som ska inventeras i. Samtidigt bör man vara medveten om att ser man till den samman-lagda förbrukningen för varje motor-storlek så har man oftast störst förbrukning i de motorer som ligger på en femtedel eller mind-re av effekten hos den största motorn. Är den största motorn på 600 kW så finns oftast mest att hämta i segmentet 50–150 kW.
• Extra uppmärksamhet är värt att lägga på delar som ändrats mycket genom åren. Kanske har förändringarna lett till att många motorer är för stora. Är de inte varvtalsreglerade finns stor besparingspotential.
• Hitta motorer med driftstörningar och motorer som vid mätning visar sig använda lite ström eller ha höga reaktiva effektuttag. Det senare är signaler på att motorn går med låg belastning och därmed har låg effektivitet. Driftstörningar kan bero på dåliga driftförhållanden, exempelvis strypta pumpar, som också ger låg effektivitet.
Läs även:
EU kräver bättre motorer
Svensk motor före sin tid