Fordonsindustrin tände på om inte alla cylindrarna så åtminstone ett par stycken. Scania, Volvo och Bombardier deltar numera i projektet, men man är inte riktigt överens om vilken teknik som är bäst för att få elen från vägen till bilens motor.
Volvo förespråkar en konduktiv lösning där strömmen hämtas från spår i vägen, ungefär som en bilbana i maxiformat. Scania och Bombardier förespråkar att strömmen förs över induktivt. Medan Svenska Elvägar i sin förstudie menar att luftledningar och modell trådbuss är det bästa alternativet.
Den konduktiva och den induktiva lösningen ska nu utvärderas i ett samarbete mellan alla nämnda intressenter plus Saab Automoobile, Vattenfall och Trafikverket. Projekten har fått 24 miljoner kronor av Vinnova inom programmet FFI, Fordonsstrategisk Forskning och Innovation. Volvo Powertrain blir huvudansvarig för den konduktiva tekniken medan Scania och Bombardier tar huvudansvar för den induktiva tekniken.
– Den teknik vi förespråkar, med luftledningar och en robotarm som kan styra en strömavtagare, kommer förhoppningsvis att få pengar i nästa omgång. Vår ansökan ska kvalitetsgranskas först, men tanken är att alla tre idéerna ska testas och utvärderas tillsammans, säger Anders Nordqvist, vd på Svenska Elvägar.
– Det handlar ju om infrastrukturinvesteringar, så det är viktigt att utvärderingen blir ordentlig. Och tekniken ska ju inte bara passa för Sverige, utan förhoppningsvis även internationellt, säger han.
Bland övriga elektronikrelaterade projekt som beviljades medel i samma omgång märks "Hyrange", ett projekt på Volvo som ska optimera kombinationen av elmotor och förbränningsmotor, samt "Energieffektiva kiselkarbidbaserade drivsystem för fordon" där Transic tillsammans med Haldex, BAE Systems och QRtech ska utveckla komponenter i kiselkkarbid med hög verkningsgrad för effektivare hybridbilar.