Katalogdistributörer tar till trendiga tricks
ELECTRONICA De stora amerikanska katalogdistributörerna Digi-Key och Mouser satsar stort på att växa i Europa, och rejäla publikfriare på Electronica ingår uppenbarligen i planen. Samtidigt säger både Farnell och RS Components att deras sociala nätverkssajter Element 14 och Designspark blir allt populärare.
Om komponentförsäljning enbart handlade om att väcka uppmärksamhet så torde Digi-Key stå i en klass för sig. På Electronica tog företaget till alla tricks – i dess monter kunde besökarna bland annat beskåda en Jack Sparrow och en Marilyn Monroe-lookalike sittande i den Corvette bolaget lottade ut på mässan. Besökarna kunde också spela på enarmade banditer för att vinna USB-minnen och de fotbollar som delades ut togs snabbt i bruk i gångarna, åtminstone av de yngre besökarna. Sittplatser med gratis wlan-access och läsk drog också in folk i montern.
Företaget har ambitionen att bli femte störst i världen. I Europa har man på kort tid lyckats etablera sig som en snabbväxare. Försäljningen i Tyskland har ökat med 163 procent under årets första nio månader. I Sverige tror företaget att man kommer att nå en försäljning kring 63 miljoner kronor i år. Företaget skulle i så fall klättra från en 22:a plats till omkring 15:e på Elektroniktidningens årliga rankinglista Komponenttoppen.
Men konkurrenterna skjuter in sig på Digi-Keys strategi att inte ha några lokala kontor utan sköta allt via webb och telefon från det dygnetruntöppna kontoret i USA. Konkurrenten Mouser lyfter gärna fram att man har kontor i flera länder, och att sajten finns på 42 språk. I Sverige siktar företaget på en försäljning kring 25 miljoner kronor i år.
– Under 2011 kommer vi sannolikt att öppna kontor i Sverige också, berättar marknadschefen Kevin Hess då Elektroniktidningen träffar honom på Electronica.
Han understryker en annan skillnad – Mouser satsar inte på volym utan enbart på indesign av nya produkter. Målsättningen är att en produkt ska finnas för leverans från Mouser så fort tillverkaren börjar sälja den.
– Så fungerar det med Texas Instruments och flera andra idag. TI använder oss som en del i sin strategi vid lanseringar, säger Hess.
Flera av de europeiska katalogdistributörerna kontrar amerikanernas invasion med sociala nätverkssajter. Farnell var först, med sitt Element 14, som numera har 36 000 användare varav 10 000 i Europa. Under året har hittills 25 000 ingenjörstimmar tillbringats på sajten, säger nyblivne Nordenchefen Alan Paterson.
– Vi vill vara Google och Facebook för elektronikkonstruktörer, säger han.
Den konkurrerande sajten Designspark, driven av RS Components, har enligt företaget lyckats attrahera 20 000 medlemmar på sina första fyra månader. Båda lockar med bland annat gratis cad-verktyg, produktrecensioner, konstruktionstips och -erfarenheter samt kontakt med ledande tekniker hos leverantörer. Och båda hävdar att deras satsningar är succéartade, och citerar lovord från användarna.
– Konstruktörer kommunicerar med varandra över hela jorden på Element 14. Vi har en automatisk översättningsfunktion för kinesiska, den har blivit väldigt populär. Vår senaste funktion är möjligheten att söka bland akademiska publikationer. Och vi tittar på möjligheten att även ha nedladdningsbar öppen källkod för såväl hård- som mjukvara på sajten, säger Paterson.
Hos Mouser tar man dock uppståndelsen kring konkurrenternas sociala nätverkssajter med ro.
– Det är inte givet att de tillför något för försäljningen. Vi har inga omedelbara planer på någon egen sådan sajt, utan föredrar att jobba med etablerade sociala sajter som Twitter, Facebook och Youtube, säger Kevin Hess.