Ändå har dessa två bara ungefär 3 procent var av den totala mobilmarknaden. De skuggas av Sony Ericsson, som med 41,9 miljoner sålda mobiler har 2,6 procent av den totala mobilmarknaden. Siffrorna är förstås en konsekvens av Sony Ericssons strategiskifte till fokusering på Androidbaserade smartmobiler.
Totalt såldes rekordmånga mobiler i fjol, nära 1,6 miljarder, upp 32 procent från fjolåret. Nokia är alltjämt den odiskutabla ledaren och finländarna lyckades till och med öka sin försäljning från 441 till 461 miljoner mobiler. Ändå tappade man marknadsandelar, från 36,4 till 28,9 procent. En liknande utveckling visade tvåan Samsung, som ökade sin försäljning från 236 till 281 miljoner mobiler, men tappade andelar från 19,5 till 17,5 procent.
Den stora vinnaren är snarare gruppen "övriga", som gått från 16,5 till 30,6 procent. Med 488 miljoner mobiler sålda i denna kategori utgörs nära en tredjedel av totalmarknaden av "övriga" märken.
Smartmobiler var, föga överraskande, den snabbast växande mobilkategorin. Ökningen på 72 procent gör att smartmobiler totalt stod för 19 procent av den totala mobilmarknaden. Android klättrade förbi Apples IphoneOS och knep andraplatsen på listan över operativsystem för smartmobiler. Symbian är alltjämt störst, men under fjärde kvartalet såldes faktiskt fler Androidmobiler än Symbianmobiler. Noterbart är också att Microsoft halverade sin marknadsandel här.
Tillväxten hade kunnat bli ännu större om det inte vore för komponentbristen. Den är inte över, påpekar Gartner - alltjämt är efterfrågan högre än tillgången på exempelvis kameramoduler, pekskärmar och Amoled-skärmar (Active matrix organic LED). Enligt analysen kommer situationen inte att förbättras förrän tidigast i höst, eftersom surfplattor och andra produkter konkurrerar om samma komponenter.