JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Bara Apple och RIM tar andelar

Konkurrensen hårdnade rejält under 2010 på marknaden för mobiltelefoner. Bara Apple och Research in Motion lyckades öka sina marknadsandelar. Sony Ericsson är nu nere på 2,6 procent av marknaden.
Att Apple och Research in Motion haft stora framgångar med sina smartmobiler kan knappast ha undgått någon. Apple sålde 46,6 miljoner Iphones under fjolåret, nästan dubbelt så många som året innan, och RIM ökade från 34,3 till 47,4 miljoner sålda enheter. Det visar färska siffror från analyshuset Gartner.

Ändå har dessa två bara ungefär 3 procent var av den totala mobilmarknaden. De skuggas av Sony Ericsson, som med 41,9 miljoner sålda mobiler har 2,6 procent av den totala mobilmarknaden. Siffrorna är förstås en konsekvens av Sony Ericssons strategiskifte till fokusering på Androidbaserade smartmobiler.

Totalt såldes rekordmånga mobiler i fjol, nära 1,6 miljarder, upp 32 procent från fjolåret. Nokia är alltjämt den odiskutabla ledaren och finländarna lyckades till och med öka sin försäljning från 441 till 461 miljoner mobiler. Ändå tappade man marknadsandelar, från 36,4 till 28,9 procent. En liknande utveckling visade tvåan Samsung, som ökade sin försäljning från 236 till 281 miljoner mobiler, men tappade andelar från 19,5 till 17,5 procent.

Den stora vinnaren är snarare gruppen "övriga", som gått från 16,5 till 30,6 procent. Med 488 miljoner mobiler sålda i denna kategori utgörs nära en tredjedel av totalmarknaden av "övriga" märken.

Smartmobiler var, föga överraskande, den snabbast växande mobilkategorin. Ökningen på 72 procent gör att smartmobiler totalt stod för 19 procent av den totala mobilmarknaden. Android klättrade förbi Apples IphoneOS och knep andraplatsen på listan över operativsystem för smartmobiler. Symbian är alltjämt störst, men under fjärde kvartalet såldes faktiskt fler Androidmobiler än Symbianmobiler. Noterbart är också att Microsoft halverade sin marknadsandel här.

Tillväxten hade kunnat bli ännu större om det inte vore för komponentbristen. Den är inte över, påpekar Gartner - alltjämt är efterfrågan högre än tillgången på exempelvis kameramoduler, pekskärmar och Amoled-skärmar (Active matrix organic LED). Enligt analysen kommer situationen inte att förbättras förrän tidigast i höst, eftersom surfplattor och andra produkter konkurrerar om samma komponenter.
Mobilförsäljning 2011 enligt Gartner
SmartmobilOS 2010 enligt Gartner

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)