Räknat i antal blir ökningen än starkare, då priserna sjunker i takt med att massproduktionen optimeras. Mobiltelefoner, bärbara datorer och handverktyg är förvisso stora marknader, men den stora ökningen härrör sig från efterfrågan från el- och hybridbilar. Litiumjon väntas därtill få stor användning inom solenergisystem och smarta elnät.
– Idag kostar batterier med litiumjon två, tre gånger mer än alternativ som natriumsvavel, blysyra och nickelmetallhydrid. Men litiumjon kommer att minska i pris mycket snabbare än annan teknik. Omkring år 2015 är priserna jämförbara, och år 2020 kommer litiumjon att vara det billigaste alternativet, säger analytikern Satoru Oyama i en pressrelease från IHS.
För fordon finns flera andra fördelar, främst låg vikt och flexibilitet i utformningen av batteripaketen. Därtill finns ingen minneseffekt, vilket gör att litiumjon bibehåller full kapacitet även om de laddas delvis. Litiumjon anses också vara mer miljövänliga än andra batterier.
– Dessa egenskaper gör att fordon blir den viktigaste marknaden för litiumjonbatterier omkring år 2015, säger Oyama.
Idag dominerar nickelmetallhydrid som batteriteknik i bilar, främst genom Toyota Prius som i fjol producerades i över en miljon exemplar. Men övergången till litiumjon kan bromsas av säkerhetsfaktorer, konstaterar IHS, och hänvisar till kända fall av datorer och mobiltelefoner som börjat brinna utan synbar anledning.
– Tillverkarna måste vidta mått och steg för att förebygga interna korslutningar som riskerar att orsaka skador. Där ingår att förbättra styrningen av batteriernas urladdning, och förbättra snabbladdningsprocesserna, konstaterar IHS.