– Betygssnittet i år blev 4,489 på en skala mellan 1 och 6. Det är en förbättring med 2 procent jämfört med ifjol, skriver företaget i en artikel publicerad av nyhetsbrevet Connector Supplier.
En tydlig slutsats i undersökningen är att specialister uppskattas. Distributörerna Heilind och TTI, som båda distribuerar enbart kontaktdon, toppar tabellen över kundnöjdhet. Heilind har bara kontor i Nordamerika, medan TTI finns globalt.
Kunderna anger föga förvånande priset som viktigaste faktor i valet av leverantör. Men produkttillgänglighet och leveranssäkerhet ligger inte långt efter.
Bishop & Associates säger sig vara förvånade över att kvaliteten på distributörernas webbsajt rankades så lågt som på sjunde plats på kundernas kriterielista. Deras slutsats är att kunderna numera förväntar sig högklassiga webbsidor, och att den låga rankingen borde vara en varningsflagga för de företag som ligger efter här. När webbsidorna jämfördes hamnade Digi-Key i topp, tätt följt av Mouser.