JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Mediatek satsar skjortan på svensk teknik och marknadschef

johan lodenius mediatekMediatek satsar skjortan på svensk teknik och marknadschef

Svensk basbandsteknik ska göra nästa generations mobilprocessorer från taiwanesiska Mediatek oövervinnerlig. Det hoppas i alla fall företagets nye globala marknadschef Johan Lodenius.
I april 2012 köpte Mediatek Linköpingsbaserade Coresonic. Ett halvår senare, den 20 december, utsågs Johan Lodenius, som varit vd på Coresonic, till marknadschef på Mediatek.

Företagets kretspaket finns idag i en fjärdedel av alla världens mobiltelefoner. Räknat på omsättning ligger företaget enligt Strategy Analytics trea globalt efter Qualcomm och Samsung.

Och alla tecken pekar åt samma håll: Mediatek kan knycka ledartröjan från Qualcomm.

Volymerna tokväxer – man levererade 11 gånger fler mobilprocessorer 2011 än 2012.

– Mediatek började med wireless ganska sent. Men det har gått fruktansvärt bra. Man blev marknadsledande på feature phones. Därefter missade man först båten för smartphones, men nu är man ikapp, säger Johan Lodenius.

Företaget har kopplat greppet om de fattiga marknader där den stora tillväxtpotentialen finns. Företaget rider på en explosion i uppgraderingar från feature phones till smartphones.

– I västvärlden har alla redan en smartphone – övergången är nästan helt genomförd i USA och Europa. Men i Kina, Afrika och Indien är det just nu som det händer – en enorm tillväxt väntas de närmaste åren, säger Johan Lodenius.

– Där har man dessutom inte samma tillgång till laptops, vilket betyder att telefonen är en mer central produkt.

Till och med ödet pekar ut Mediatek – det var nämligen med Johan Lodenius i spetsen som Qualcomm en gång inledde sin bana som mobilprocessormakare.

– Det här känns ännu större. Mediatek har en stark position och behöver verkligen marknadsföring och strategisk kompetens. Det är spännande och kul – jag har hundra procent stöd från ledningen, säger Johan Lodenius.

Mediateks låg- och mellanprisprocessorer har gjort företaget störst i volym, medan Qualcomm leder räknat i omsättning genom sina högprisprocessorer med högre marginaler. Men inte ens den zonen är fredad längre.

– Vårt sikte är definitivt inställt på högprisklassen och Qualcomm, utöver fortsatt dominans inom låg- och mellansegmentet, säger Johan Lodenius.

– Men det är inte bara Qualcomm som är konkurrent, utan även företag som ST-Ericsson och Broadcom. Och det är heller inte så att vi tror att Qualcomm helt kommer att försvinna, säger Johan Lodenius.

Intel och Nvida är andra konkurrenter han nämner.

Produkten i sig är inte bara processorn utan en lättlagad nyckelfärdig mobilplattform.

Mediatek kan skryta att blivit först med en fyrkärnig processor med integrerat basband – provexemplar släpptes i mitten av december.

Nästa utvecklingssteg för Me­da­tek är processorer med den svenska basbandstekniken. De kommer att förändra mobilprocessormarknaden, enligt Johan Lodenius.

Tekniken är massivt parallell och programmerbar – samma basband används för både 2G, 3G och 4G i alla deras nuvarande och kommande varianter. Och den ger samma prestanda som konkurrenternas dedikerade asic­lösningar. På mindre kiselyta.

Mediatek tror så mycket på tekniken att företaget just nu utvärderar om den kan integreras även i andra delar av produktportföljen.

Coresonics IP-kärnor och verktyg är generellt användbara för signalbehandlingsalgoritmer. Mediatek säljer bland annat tevekretsar, ADSL-kretsar och en kombinerad GPS–FM-Bluetooth-Wifi-krets.

Mediatek köpte Coresonics teknik för att ingen annan skulle kunna använda den. Den är skyddad av patent. De första patenten är cirka fem år gamla och det tillkommer nya hela tiden.

– Coresonics tenik är helt unik. Den går inte att bygga utan licens.

Han lämnade Qualcomm en gång i tiden för att han längtade hem till Sverige. Och i sitt nya jobb på Mediatek har han inga problem med att kunna fortsätta att jobba härifrån.

I Linköping fortsätter man att utveckla processorn och programmeringsmiljön.

– Dessutom jobbar man vidare med framtida standarder – precis som CDMA kommer LTE att få nya tillägg under ett antal generationer.

Var aldrig ST-Ericsson intresserat av Coresonics basband?

– De var nästan de enda som inte var intresserade på den tiden när vi marknadsförde produkten. Det ligger kanske något i ordspråket att man inte kan bli profet i sitt eget hemland.

Han föreslår också en annan förklaring – att Ericsson redan hade lådorna fulla med basbandsteknik både från sig själva och från partnerna ST och NXP.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)