JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Svenska felfinnare i din bil

Autocom CDP+

Svenska felfinnare i din bil

Det finns två vägar att gå för den som vill utveckla testinstrument för fordon. Bli kompis med en fordonstillverkare eller satsa på instrument till fristående verkstäder. Autocom i Trollhättan utvecklar testinstrument till fristående verkstäder som Mekonomen och Autoexperten medan Movimento och Setek i Göteborg bland annat samarbetar med de två Volvobolagen, det vill säga personbilar respektive tunga fordon och marinmotorer.

Setek Puma

 Setek Puma

Setek VCB-AA-013

  Setek VCB-AA-013
 

Autocom CDP+

 Autocom CDP+
Även om felen upptäcks av fordonens interna diagnossystem så kan man knappast felsöka eller reparera en ny bil, lastbil eller buss utan att ha tillgång till tillverkarens databas vilken kan finnas lokalt eller ske över Internet.

Kommunikationen mellan bilen och databasen går via ett testinstrument och verkstadens digitala verkstadshandbok. Förutom att det ger stöd vid tolkningen av knepigare felkoder kan verkstaden också hämta och ladda ner den senaste versionen av programvaran.

Allt sker via kontakten OBD-II (ON-board Diagnostics version två), en kontakt ger access till bilens interna system och därmed möjlighet att läsa ut felkoder, skicka in testkommandon eller logga data. Gränssnittet används också för att ladda ner ny programvara.

I Movimentos tappning heter instrument Puma. Det kan ses som en kommunikationsenhet som kopplas in i OBD-bussen. En skräddarsydd variant kallad Vocom används av Volva AB till lastbilar, bussar och andra tunga   fordon. Förutom felsökning och loggning kan den också användas som emulator under utvecklingsarbetet.

Autocom har valt ett annat spår.

–Vi jobbar helt självständigt mot den öppna marknaden, säger Bengt Andersson på Autocom.

Instrument för proffs
Instrumenten klarar tusentals modeller av bilar, bussar och lastbilar av drygt 40 olika märken. Men det är inget du hittar i butikerna, de riktar sig till fordonsverkstäderna som gör lite mer kvalificerade arbeten än hemmafixarna.

–I Sverige finns vi på cirka 80 procent av de fristående verkstäderna som bland annat Mekonomen och Autoexperten.

Instrumenten säljs också under andra varumärken som Delphi och av Autocoms tyska ägare Würth.

Visserligen finns ett stort antal standardiserade felkoder men alla fordonstillverkare har dessutom lagt till felkoder. För att skydda bilägarna har EU drivit fram lagstiftning som gör det möjligt för konsumenterna att fritt kunna välja verkstad. Detta innebär bland annat att biltillverkarna även skall ge fristående instrumenttillverkare som Autocom och Setek tillgång till nödvändig information.

–Vi har en egen verkstad där vi plockar in bilar för att läsa ut och verifiera att det blir rätt i slutänden, säger Bengt Andersson.

När verkstaden väl har läst ut felkoderna återstår ”bara” att åtgärda felet i fordonet. Felkodernas betydelse är förklarade i instrumentet och ytterligare information finns i olika verkstadshandböcker både i pappersform och i digital form. Som ytterligare hjälp finns support via telefon eller mail att tillgå. Systemen blir allt mer intelligenta så den gissningslek där verkstaden får byta del efter del för att lösa ett problem ska förhoppningsvis minska med tiden.

Instrumenten används också vid så enkla ingrepp som att byta bromsklossar på vissa nyare bilar.

–Förr tryckte man tillbaka bromscylindrarna mekaniskt, idag kör man tillbaka dem elektroniskt och för att göra det behövs ett instrument, säger Bengt Andersson.

Även för att göra en så till synes enkel sak som att byta batteri kan det krävas ett instrument.

–Men den nya start-stop automatiken är batteriövervakningen så kritisk att man måste ha det.

Byter in alla fabrikat
Även i märkesverkstäderna går det att hitta generella instrument. De används som komplement till de diagnosinstrument som biltillverkarna själva tillhandahåller. Orsaken är att verkstäderna ofta drivs parallellt med bilförsäljningen och vid många affärer får man in begagnade bilar av andra fabrikat än det egna. Bilar som behöver gås igenom och servas innan de säljs vidare.

En annan kund till Autocom är de olika företag som sysslar med kontrollbesiktning av bilar. Ett av momenten vid kontrollbesiktningen är att mäta emissionen. Det har tidigare gjorts genom att placera en sensor i avgasröret men sedan 2004 har det funnits bilmodeller som lagrat dessa data internt. Från 2010 blev det tillåtet att läsa ut emissionsdata direkt från bilens elektronik istället för att göra en fysisk kontrollmätning och då behövs ett instrument som fungerar med alla bilmodeller.

Bilprovningen erbjuder också en diagnostest av begagnade bilar där man bland annat läser ut och tolkar felkoderna.

–Globalt har vi nästan 50 000 enheter som är i drift, säger Bengt Andersson.

Instrumenten används också för att släcka varningslampor efter åtgärdade fel eller att programmera om olika elektroniksystem när uppdaterade programvaror finns tillgängliga från fordonstillverkarna.

–Man får göra anpassningar inom vissa ramar däremot gör vi inte motortrim eller saker som kan påverka säkerheten.

Setek har varit inne på samma marknad som Autocom med instrument till fristående verkstäder men har framför allt Volvo peronvagnar som huvudkund.

–Vi har en produkt som rullar och går i säkert tio år till men i framtiden kommer allt mer av det som görs av instrumenten att byggas in i bilarna, säger Anders Snare på Setek.

Ett instrument för militären
Förra året vann företaget en upphandling från FMV på ett generellt diagnosinstrument till försvarets alla fordon. Det kommer att fungera med allt från bandvagnar från Hägglunds till lastbilar från Scania, Volvo och Man.

Företaget samarbetar också med Movimento i ett uppdrag till Volvo. Movimento leverera själva gränssnittet, i praktiken en bantad variant av Puman, medan Setek står för datordelen.

Företaget har också varit med i utveckling av testutrustning för den nya elarkitekturen som Volvo Lastvagnar tagit fram och levererar också kablage, styrskåp och fixturer som används för att ladda ner programvara i produktionslinan.

Att bara sälja instrument är en vansklig affärsmodell, instrumenten lever helt enkelt för länge.

–Instrumenten finns visserligen kvar i sortimentet men idag säljer vi framförallt tjänster till företag där vi uppgraderar mjukvaran i fordonet, säger Anders Gryte på Movimento.

Precis som med all annan elektronik är det omöjligt att frysa mjukvaran för viss bilmodell vid en viss tidpunkt.

–Då är den gammal när du köper bilen.

Tillverkarna vill kunna göra ändringar, kanske kopiera något de sett hos konkurrenterna eller bara lägga in nya vägar i navigatorn. Redan nu tjatar radioreklamen om att man ska försäkra sig om att verkstaden har den senaste mjukvaran men frågan är hur många som märker någon skillnad efter ett verkstadsbesök?

–Det kommer att komma ett konstant uppdateringsbehov.

Gör jobbet på plats
Arbetet går till stor del ut på att göra omprogrammeringen kostnadseffektivt och dessutom kunna hantera allt från elektronikenheter som är programmerade en gång och färdiga att monteras i fordonet till bilar som väntar på att skeppas till köparna.

–Gör man en ändring måste allt programmeras om, säger Anders Gryte.

Movimentos personal åker ut till biltillverkarens fabrik och programmerar om allt från omonterade styrenheter till färdiga bilar. Tjänsten baseras på Puman som programmerats med den nya programvaran. Att programmera om en bil kan allt från några minuter till flera timmar om man till exempel ska trimma en lite dyrare stereoanläggning.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)