Banbrytande grafik i mobilkärna
Historiens första IP-kärna för strålföljning i hårdvara – det lanserar nu brittiska Imagination. Strålföljning – ray tracing – bestämmer ljuskompositionen i en datorgenererad bild genom att följa ljusstrålens väg mellan ögat och ljuskällorna.
Så funkar strålföljning. Klicka för större bild! |
Imagination jämför sin hybridteknik med klassisk 3D-rendering. Klicka för större bild! |
Tekniken är beräkningskrävande och används idag mest för för att generera 3D-grafik till film, bild-för-bild. Algoritmerna körs idag i vanliga processorer och grafikkort. Imagination hävdar att företagets teknik är 100 gånger effektivare än grafikkort
Primärt är arkitekturen – som heter Wizard – avsedd för smarttelefoner och annan fickelektronik, men den ska enligt Imagination vara skalbar också till spelkonsoler, gaming-PC, arbetsstationer och servrar.
Wizard använder inte renodlad strålföljning, utan en hybrid av gammalt och nytt – den är en extrautrustad version av den existerande familjen PowerVR Series6XT Rogue. Den traditionella grafiken i Wizard arbetar helt parallellt med strålföljningen – den senare matar sina utdata till den förra som använder dem för modifiera punkterna i bilden.
Den välrenommerade sajten Anandtech kallar Wizard för ”banbrytande” och påpekar ett trendbrott: att den introduceras i mobilvärlden medan det brukar vara tvärtom – att grafikteknik migrerar från pc till mobil.
Strålföljning i hårdvara är en möjlighet som varit ett hett samtalsämne i grafikvärlden under många år.
Den första kärna som använder Wizard heter PowerVR GR6500. Klockad i 600 MHz levererar den varje sekund 300 miljoner ljusstrålar (MRPS) och 100 miljoner dynamiska trianglar (MDTPS). Bland kommande kärnor finns både snabbare och snålare versioner.
Imagination söker nu efter kunder som vill licensiera tekniken.