En förarlös bil ersätter 14 vanliga
136 000 bilar i Stockholmsområdet skulle kunna ersättas av 9 700 självkörande bilar. Den slutsatsen dras i ett examensarbete på CTR, KTH:s centrum för trafikforskning.Något annat som skulle öka är antalet passagerare i fordonet, med 50 procent.
Siffrorna kommer från en simulering.
I en annan simulering där varken samåkning eller extra väntetid accepteras, så blir miljöeffekten istället direkt negativ.
Frågan som ställs i examensarbetet är vad som skulle hända om alla bilpendlare i Stockholmsområdet istället skulle börja använda en självkörande taxibil med fyra passagerarplatser. Det görs 272 000 sådana resor dagligen i Stockholmsområdet, och de står för ungefär hälften av den totala trafiken.
Examensarbetet gjordes av Pierre-Jean Rigole. Han drar trots allt slutsatsen att miljöeffekten och trängseleffekten av hans modell skulle vara måttlig, och kanske till och med negativ om tjänsten skulle vara så smidig att använda att folk började åka ännu mer bil.
En stor konkret nytta skulle däremot vara all yta som skulle frigöras från parkeringsplatser – endast en 20-del av dagens parkeringsplatser skulle behövas. En annan – trolig – nytta är att trafiksäkerheten skulle öka.
Pierre-Jean Rigole är inte vilken student som helst, utan optoföretaget Syntunes (numera Finisars) tidigare vd.
Han blev doktor på KTH redan 1998, den gången i Mikrovågor och fotonik. När han slutade på Finisar 2012 vände han åter till KTH och har numera i och med sitt examensarbete också en magisterexamen i Hållbar teknik.
Idag är han handläggare på Energimyndigheten
Handledare till examensarbetet var Wilco Bughout på KTH-CTR. Även Daniel Jonsson på KTH-TLA och Ingmar Andreasson på Logistikcentrum deltog projektet, som stöddes av Transportekonomiska forskningsstiftelsen.
LÄS MER:
• Examensarbetet (pdf)