JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Rapport underkänner TCO:s rättvisemärkning

Rapport underkänner TCO:s rättvisemärkning

Den österrikiska ideella organisationen Südwind anser att TCO:s etikmärkning av mobiltelefoner ställer så låga krav att skillnaden mellan en certifierad och en ickecertifierad mobil är hårfin. TCO tycker inte kritiken är rättvis och får medhåll av holländska Fairphone, som var den som besegrade TCO i Südwinds jämförelse.
En TCO-märkt mobil får rött flagg på sexton av 34 av de etiska krav som Südwind undersökte.

ElisabethSchinzel
Elisabeth Schinzel
– Det faktum att en TCO-certifierad smarttelefon inte klarar sig mycket bättre än en ickecertifierad smarttelefon är bedrövligt, kommenterar Elisabeth Schinzel på Südwind.

– Rättvis produktion får inte bli bara ett reklamjippo.

Rapporten stöds av bland annat organisationen GoodElectronics där Swedwatch och Fairtrade center – två svenska organisationer för etisk produktion – är medlemmar.

TCO Development har sedan ett par år en certifiering för etisk produktion av smarttelefoner. Samsung Galaxy S4 var den första smarttelefon som fick en godkäntstämpel och Samsung är fortfarande den ende tillverkare som erhållit stämpeln, idag för sammanlagt åtta mobiler och fyra surfplattor.

År 2013 lanserade holländska Fairphone en smarttelefon kallad FP1 där etisk produktion var ett grundläggande kriterium. Uppföljaren FP2 ligger just nu i röret.

Jämförelsen som Südwind gjort mellan de två, visar att Fairphone har klart striktare etiska krav än TCO Development.

– Ingen smarttelefon tillverkas hundraprocentigt rättvist, men Fairphone kommer närmast, säger Elisabeth Schinzel.

Südwind listar 34 kriterier kring produktionen av mobilen, exempelvis giftutfasning, energianvändning, vattenanvändning, reparerbarhet, återanvändning, produktlivslängd, arbetsrätt, arbetsmiljö och transparens. TCO får grönt ljus för sju kriterier och Fairphone för tjugo. Gult ljus får de för elva respektive nio kriterier. Och rött ljus för sexton respektive fem.

Det stora problemet med TCO:s märkning är enligt Südwind de krav som gäller samhällsansvar. Här nöjer sig TCO med att tillverkaren uppfyller lagar och industristandarder, medan Südwind sätter ribban högre. En annan stor brist är enligt Südwind att fackföreningar och ideella organisationer inte är involverade i TCO-godkännandet.  

Både Fairphone och TCO klarar Südwinds krav på bland annat återanvändning, avfallsreduktion och på att batteriet ska vara utbytbart.

Båda får rött ljus när det gäller användandet av kemikalier i produktionen, skatteetik och möjligheten att lämna in klagomål för arbetare och andra berörda. Avsaknaden av de två sistnämnda kriterierna ursäktas lite grand av att de nyligen hamnat på den etiska dagordningen. Kravet på skatteetik förbjuder exempelvis skatteflykt.

Niclas Rydell, chef för certifieringen TCO Certified på TCO Development anser att jämförelsen med Fairphone är missvisande.

NiclasRydell
Niclas
Rydell
– Man ska se Fairphone som ett experiment. Vad som skulle kunna gå att göra. Skulle Fairphone skala upp i de produktionsnivåer som andra har vore det omöjligt för dem att uppfylla alla krav som de uppfyller i dag.

Med en total produktionsvolym på 25 000 telefoner och tillverkning i endast en fabrik är det enligt Niclas Rydell lättare att hålla koll.

– Ändå är det jättesvårt att göra det de gör. De är pionjärer. Det de gör kanske andra kan göra om några år.

De krav som ställs via TCO Certified är utformade så att 30 procent av marknaden ska kunna omfattas av märkningen. Allteftersom allt fler uppfyller kraven, höjs ribban. Nya strängare krav är just nu under utveckling.

TCO får stöd av Fairphone, som håller med om att de två inte är jämförbara. Fairphone beskriver TCO:s märkning som berömvärd.

MiquelBallester
Miquel Ballester
– Etablerade märken och certifieringar driver industrin till att anta allt striktare kriterier. Men de måste hålla sig på en nivå där de är inom räckhåll för att kunna uppfyllas för att tillverkarna ska kunna anta dem som en standard, skriver Fairphones Miquel Ballester.

– Vi grundade inte Fairphone i avsikt att kritisera branschen, utan för att inspirera den.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)