Om två år ska Volvo genomföra ett test med hundra självkörande bilar i Göteborg. Nu ansluter sig bilsäkerhetsföretaget Autoliv till Drive Me, som projektet döpts till.
Rent praktiskt ska systemet kunna hantera alla mer eller mindre komplicerade situationer, från pendlartrafik till hög trafikintensitet och kritiska lägen.
När autonom körning inte är tillgänglig – på grund av en exceptionell vädersituation, ett tekniskt fel eller när bilen närmar sig slutet av den autonoma körsträckan – uppmanar systemet föraren att ta över körningen igen. Om föraren av någon anledning inte tar över i tid kommer bilen själv att ta sig till en säker plats att stanna på.
I början av året meddelade Volvo att ett nätverk av sensorer, molnbaserade positioneringssystem plus intelligenta broms- och styrtekniker fanns på plats för Drive Me som ska starta praktiska tester 2017.
Förutom Volvo deltar Trafikverket, Transportstyrelsen, Lindholmen Science Park, Göteborgs Stad och Chalmers i projektet som nu får uppbackning av Autoliv. Företaget har satsat hårt på aktiv säkerhet och har en större utvecklingsgrupp i Linköping för kameror. Än så länge är dock området en mycket liten del av den totala verksamheten som domineras av system för passiv säkerhet som krockkuddar och säkerhetsbälten.
– Drive Me-projektet är en möjlighet för oss att gå samman med andra viktiga aktörer i Sverige för att stärka vårt arbete inom autonom körning, säger Autolivs styrelseordförande, vd och koncernchef Jan Carlson i ett pressmeddelande.