– Folk brukade säga ingen ingenjör någonsin fått sparken för att ha valt en Motorola-mikroprocessor, men det gäller numera istället Arm, den sitter överallt, säger ST:s Martin Duncan till EE Times.
De första provexemplaren av ST:s första ARMv8-R-processor ska släppas i mitten av 2017. I mitten av 2019 ska de vara färdiga och de ska sedan förhoppningsvis hamna i fordon av årsmodell 2021.
ST är idag den sjätte största leverantören av processorer till fordonselektronik. Siktet är nu enligt Martin Duncan inställt på att bli nummer tre innan 10-talet är slut.
Enligt Martin Duncan har utvecklingskostnaderna för att ta fram nya fordonsprocessorer skjutit i höjden. Detta kommer inte bara att leda till nykomlingar får det svårare på marknaden utan också till att de etablerade leverantörerna kommer att utveckla färre processorvarianter för fordonselektronik.
ST kommer att fortsätta att ge stöd för sina gamla Powerprocessorer.
Enligt ARM finns fler, ickeoffentliga, licenstagare till ARMv8-R.
ARMv8-R är en uppdatering av den ARMv7-R-arkitektur som sitter ARM:s Cortex R-familj och som används bland annat för automation, fordonselektronik och kommunikation.
”R” står för realtid och dessutom också extra stöd för driftsäkerhet. ARMv8-R stöder virtualisering men den är fortfarande en 32-bitare, till skillnad från app-processorarkitekturen v8-A som gick upp till 64 bitar från v7-A.