Projektet ”Hållbara och attraktiva stationssamhällen” ska utmana idén om bilen som den enkla lösningen. Många människor som bor i samhällen utanför större tätorter är i dag bilberoende. Området kring pendeltågsstationerna domineras också ofta av parkeringar. Projektet vill nu ta fram lösningar för en bilfriare livsstil.
Projektet är tvåårigt och finansieras av Vinnova med sju miljoner kronor. Det är initierat inom ramen för det internationella kunskapscentrumet Mistra Urban Futures och koordineras av Göteborgsregionens kommunalförbund.
Deltar gör IVL Svenska Miljöinstitutet, Chalmers, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och Viktoria Swedish ICT.
Medverkar gör också ett stort antal representanter för alla möjliga typer av intressenter: bostadsföretag, exploatörer, handel, banker, mäklare, transportleverantörer, kommuner, regioner, innovatörer och konsulter – det är dessa som enligt projektet tillsammans kan möjliggöra omställningen till ett samhälle med ett hållbart resande.
Ett mål är att bidra till de så kallade stationssamhällenas tillväxt, de som växte fram när järnvägen en gång i tiden drogs fram genom Sverige. I ett delprojekt ska SP studera de västsvenska tätorterna Lerum och Nödinge. SP ska identifiera behov hos medborgarna och ta fram koncept på olika mobilitetstjänster där bonussystem premierar hållbara resvanor.
Forskarna ska också ta fram ett nytt klimatberäkningsverktyg som visar klimateffekten av olika exploateringsval. Banker och mäklare ska kunna erbjuda boendekalkyler med tidsbudget och klimatavtryck.
Utöver forskningsgrupperna består projektkonsortiet av Göteborgsregionens Kommunalförbund, Västra Götalandregionen, Västtrafik, Ale Kommun, Lerum Kommun, ICA, Ale Bygg, Handelsbanken, Svensk Fastighetsförmedling, Derome, Wallenstam, Skanska, HSB, Förbo, Jutabo, Handelsbanken, Bzzt, CleverApps.