JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. 80 taxibilar som varnar för halka


Plugga in en liten dator med GSM-modem i bilens OBD-port så får du information om hur halt det är på vägen. Systemet kommer från Linköpingsföretaget Nira Dynamics och är en vidareutveckling av företagets teknik för att mäta tryck i däcken.

– Vi har väldigt stora förhoppningar på det här, det kan bli vår nästa stora produkt, säger Johan Hägg som är marknads- och försäljningschef på Nira.

Nira håller på att utrusta 80 taxibilar runt om i landet med OBD-pluggen för att under verkliga förhållanden testa hur systemet fungerar. På längre sikt är målet att halkvarningssystemet ska vara integrerat i bilen på samma sätt som företagets system som övervakar däcktrycket.

Principen är busenkel. Niras algoritmer matas med data från ABS-sensorerna som mäter rotationshastigheten i hjulen. Är det halt börjar ett eller flera däck slira och algoritmerna upptäcker det på bråkdelar av en sekund. Pyser luften ut ett av däcken ”plattas det till” och rotationshastigheten ökar vilket också kan detekteras.

I praktiken är det såklart inte fullt så enkelt. Bland annat måste algoritmerna anpassas till varje ny plattform som biltillverkarna lanserar inklusive de olika däckstyper som används på den. Det gäller både sommar- och vinterdäck. Så det blir ett antal mils körning med varje bilplattform för att samla in data och sedan anpassa algoritmerna.

Idag finns däcktryckssystemet i över tio miljoner bilar från nio biltillverkare inklusive Volvo och jättar som Audi och Volkswagen plus några kinesiska tillverkare.

Med halkvarningssystem är företaget tillbaka där allt startade år 2001. Däcktryck blev huvudspåret först år 2004 när det stod klart att både USA och EU skulle införa lagkrav på det. Samtidigt köpte biltillverkaren Audi 95 procent av verksamheten, resterande 5 procent ägs av grundaren och Linköpingsforskaren Fredrik Gustafsson.

Även om mjukvaran i halkvarningssystemet kan beräkna friktionskoefficienten mellan däcken och vägen är det inte självklart på vilket sätt informationen ska presenteras för föraren eller hur många nivåer det blir.

– Man kan tänka sig ”isgata”, packad snö och torr asfalt.

Kanske kommer varningen i form av en snöstjärna som tänds på instrumentpanelen på samma sätt som bilen idag varnar när temperaturen närmar sig nollan, och det därmed är risk för halka.

Dessutom kan informationen om väglaget och temperaturen skickas upp i molnet och bli tillgänglig för andra bilister och för väghållare som då kan styra insatserna på ett effektivt sätt. Nira har byggt ett eget moln för testerna där man bland annat kan presentera dynamiska data och snabbspola tiden för att se hur förhållandena ändras.

– Oss veterligen finns inget system som kan göra samma sak och är färdigt, säger Johan Hägg.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)