Analysföretaget ABI Research tror att 400 miljoner människor kommer att sätta sig i en självkörande taxibil under år 2030 och att resan kommer att delas med andra kunder.
De självkörande bilarna kommer att förändra fordonsindustrin i grunden tror ABI research. Nästan hela kostnaden för att åka taxi idag består av lönen till föraren. Utan förare blir taxiresan betydligt billigare. Den relativa kostnaden för att äga en bil kommer därmed att skjuta i höjden relativt kostnaden för att köpa transport som tjänst, och privatbilismen kommer att minska.
Med samåkning blir konceptet ännu billigare. Bildelning och samåkning organiserad av företag som Uber och Zipcar har redan börja göra avtryck i transportmönstren.
Den nya bildelningsekonomin har enligt ABI research tre faser: biluthyrning, delade bilresor och robottjänster.
Uber är ett exempel på fas två. Taxibolaget Uber använder privatpersoner med egna bilar som chaufförer. Priser balanseras dynamiskt efter tillgång och efterfrågan. Högre taxor lockar ut fler förare i trafiken, varvid Uber sänker taxan och så uppstår en ny balans.
Nästa steg som vi ser hända just nu är att de två första faserna integreras. Zipcar är ett exempel. Du beställer en hyrbil av Zipcar, går till en förutbestämd parkeringsplats och plockar upp den, och lämnar den vid nästa parkeringsplats där den plockas upp av nästa förare.
Den tredje fasen, robotfasen, innebär att taxibilen på egen hand åker runt och plockar upp passagerare.
– Robottjänster kommer att till slut att bli den ultimata formen för transport för sin bekvämlighet, tillgänglighet och prisvärdhet, säger ABI:s vice vd Dominique Bonte.
– De kommer att sudda ut gränsen mellan vad som är privat och allmän transport.
Bildelningsekonomin får som konsekvens att antalet fordon i trafik minskar samtidigt som utnyttjandegraden av de fordon som finns ökar. Detta är effektivare och sänker transportkostnaderna ytterligare.
– Varför lägga en massa pengar på att köpa bil och betala försäkringar och reparationer, när vi alla istället kan omfamna den nya bildelningsekonomin? säger Dominique Bonte.