I fredags erkände sig VW-ingenjören James Liang skyldig till att ha medverkat i manipulationen av programvaran som styr dieselmotorerna i vissa Volkswagenbilar. Rättegången äger rum i USA och straffet kan bli fem års fängelse, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.
James Liang, 62, arbetade 25 år i tyska Wolfsburg innan han flyttade till USA 2008 där han blev ansvarig för dieselmotorerna. I fredags inleddes en rättegång i Detroit som förhoppningsvis ger svar på vilka som kände till manipulationen och hur den kunde pågå så länge innan någon upptäckte den.
James Liang är den första som åtalas i dieselskandalen som började rullas upp för exakt ett år sedan och som berör 482 000 fordon bara i USA. Volkswagen har redan kommit överens med amerikanska myndigheter om ett program på 16,5 miljarder dollar för att lösa problemet.
I åtalet beskrivs en tioårig process med att lura myndigheter att motorerna var renare än de var. Utvecklarna lyckades inte få fram motorer som både uppfyllde utsläppskraven och var attraktiva för konsumenterna.
Liang rapporterade direkt till ledningen i Tyskland och hans erkännande gör det svårare för högre chefer att ducka ansvaret, skriver Reuters.
En pikant detalj i åtalet är att garantikostnaderna under en tid ökade eftersom komponenter som skulle rena avgaserna gick sönder. På utvecklingsavdelningen kopplade men det till mjukvaran, att bilarna ibland fick för sig att de var i ett testlabb när de i själva verket kördes i vanlig trafik. År 2014 uppdaterades mjukvaran för att åtgärda det "problemet".
Liang riskerar fem år i fängelse och 250 000 dollar i böter men i och med att han samarbetar med utredarna blir det troligen lägre.
Dom förväntas först den 11 januari.