Industri 4.0 kan se ut på många sätt. Ett Vinnovafinansierat forskningsprojekt drivet av SKF, Chalmers och Ericsson ska ta reda på om 5G kan vara en del av lösningen.
– Idag sitter styrsystem och intelligens ofta i maskinerna eller i varje fall nära. I en framtid vill man dra nytta av skaleffekterna av att ha intelligensen samlad på ett ställe, i ett moln i fabriken eller någonstans utanför. Då krävs de nya möjligheterna som 5G ger, säger Martin Friis som är projektledare på rullagertillverkaren SKF i Göteborg.
Det är visserligen några år kvar tills 5G blir kommersiellt tillgängligt, det sker tidigast 2020, men fram till dess vill både Ericsson och industrin ta reda på hur den nya kommunikationstekniken kan användas för att effektivisera olika processer. Projektet med Chalmers och SKF är en del i det.
Men behövs det verkligen 5G för att koppla upp fabriken, räcker det inte med wifi eller trådar?
– Det duger säkert för väldigt många men tänker man på vad 5G utlovar vad gäller pålitlighet, datatakter och kort latens ger det så mycket mer, säger Martin Friis.
I ett wifi-nät ligger fördröjningen ofta över 50 ms medan 5G har som mål att krympa den till 1 ms. Dessutom ska pålitligheten, det vill säga täckningen, bli mycket högre.
5G kommer dessutom med integrerade molnlösningar som både kan användas för att lagra data och för att göra analyser.
Om fabrikens styrsystem går att flytta upp i molnet samtidigt som det är tillräckligt snabbt för att styra maskinerna och säkert nog för att lagra data går det att spara pengar. Data blir också tillgängligt på olika nivåer i verksamheten. Exempelvis kan operatören använda instruktioner lagrade i molnet för att avhjälpa ett akut problem.
Om problemet upprepar sig kan en inköpare kontakta leverantören av komponenten och om inte det hjälper kan utvecklingsavdelningen sluta konstruera med den krånglande komponenten.
Vinnova-projektet börjar på en betydligt lägre nivå med att koppla upp någon enstaka maskin via dagens LTE-teknik. Täckningen ska garanteras av Ericssons ”radiopuck”, det lilla radiohuvud som ansluts till basstationen via en Ethernetkabel och som är tänkt att ge bättre täckning på exempelvis arenor, köpcentra och kontor.
Planen är att koppla upp en första stationär maskin redan i år för att sedan kunna experimentera med insamlat data.
Nästa steg blir att koppla upp en icke-stationär enhet. Exakt vad det blir är inte klart men det kan exempelvis vara en förarlös truck.
– Vi har lagt upp projektet så att vi ska skapa värde i SKF:s tillverkning. I första vändan handlar det om drift och underhåll, inte att göra fjärrstyrning även om det skulle vara intressant, säger Martin Friis.