Anledningen till att företagets styrelse vill dela Atlas Copco i två delar är att verksamheten inom gruv- och anläggning skiljer sig markant från den övriga verksamheten som inkluderar industri-, vakuum- och kompressionsteknik.
Gruvdelen av företaget har exempelvis ett stort intresse i utveckling av intelligenta gruvor. När EU-projektet SIMS – kort för Sustainable Intelligent Mining Systems – drar igång i vår är det Atlas Copco som koordinerar. Projektet har en total budget på 168 miljoner kronor och här medverkar gruvbolagen Boliden och LKAB från Sverige, finska Agnico Eagle, KGHM Cuprum från Polen och K+S KALI från Tyskland (länk).
Denna typ av engagemang gagnar inte övriga affärsområden inom koncernen. Framförallt har de olika delarna helt olika kunder.
Enligt den nuvarande vd:n Ronnie Leten kommer uppdelningen inte att innebära någon personalreducering. Kvarvarande Atlas Copco kommer att ha 33 000 anställda medan det nya bolaget får 12 000.
I samband med årsstämman i april lämnar dessutom Ronnie Leten över vd-posten till Mats Rahmberg, idag vice vd. Därefter ska koncernen styckas.