Forskningsprojektet Esplanade ska utveckla metoder för att bedöma säkerheten i autonoma fordon. 32 miljoner kronor ska spenderas under tre år, och en av deltagarna är Volvo Cars.
En systematiskt metod är nödvändig för att man ska kunna börja godkänna autonoma fordon för skarp trafik. Men de tekniska utmaningarna för självkörande fordon är mycket större än för förarstyrda fordon.
– Detta gör det mycket svårare att visa att de självkörande fordonen blir säkra i alla situationer de kommer att ställas inför, skriver teknikkonsulten Semcon, som deltar i projektet, i ett pressmeddelande.
Metodologin som tas fram ska vara realistisk i den meningen att den ska gå att tillämpa på en produktlinje och generera hanterbara mängder arbetsuppgifter även då antalet fordonsvarianter är stort.
En av utmaningarna är kommunikationen mellan förare och fordon – vem har ansvaret för fordonet och hur fördelas detta i olika situationer? Semcon kommer att adressera detta delproblem med hjälp av experter inom både användargränssnitt och teknik.
Också Volvo Cars deltar.
– Att bevisa säkerheten är en av de stora utmaningarna med självkörande bilar. I Esplanade kan vi tillsammans med akademin och ledande experter skapa metoderna som krävs för att erbjuda säkra självkörande bilar till våra kunder, säger Jonas Nilsson, ansvarig för funktionssäkerhet för självkörande bilar på Volvo Cars.
Reglering av säkerhet i självkörande fordon är ett område som myndigheter runtom i världen först nu börjat fundera kring, och ett av målen med projektet är att ge svensk industri en bra start inom området.
Esplanade är en fortsättning på forskningsprojektet Fuse och liksom detta delfinansierat av myndigheten Vinnova.
Projektet pågår till år 2019 och har en total budget på 31 miljoner kronor. Projektledare är Rise (tidigare SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut).
Övriga deltagare är Volvo GTT, Systemite, Autoliv, Qamcom, KTH, Comentor och Delphi.