JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Historien om hur Sverige lärde sig konstruera halvledare

”Elektrologi: och konsten att förändra världen”

Historien om hur Sverige lärde sig konstruera halvledare

Vad har tornseglare, en grå skåpbil, Öland, VHDL, ­Linköping och svensk halv­ledarkonstruktion gemensamt? Allt avhandlas i boken ”Elektrologi: och konsten att förändra världen” av Staffan Holmbring och J Jacob Wikner.

Frågeställningen är onekligen spännande. Hur kom det sig att Sverige skaffade sig kunskap om konstruktion och tillverkning av halvledarkretsar?

Idag har nog de flesta glömt delstatliga Stansaabs försäljning av ett flygledningssystem till Sovjetunionen inför olympiska spelen i Moskva 1980. När USA insåg att systemet även användes under invasionen av Afghanistan och dessutom innehöll amerikanska halvledarkomponenter som trots uttryckligt förbud smugglats till Sovjetunionen av Stansaab, hamnade Sverige i skamvrån. All avancerad amerikansk elektronik krävde därefter en exportlicens vilken i princip inte beviljades.

För att göra Sverige självförsörjande på elektronik och samtidigt se till att Ericsson, Saab och andra exportberoende företag skulle överleva fick KTH och Linköpings universitet i uppdrag (oklart av vem) att hämta hem kunskapen och utbilda studenter och forskare i halvledarkonstruktion. Dessutom fanns planer på inhemsk produktion.

Även om det inte var uttalat så rapporterades framstegen hela vägen upp till regeringen. Den hemliga polisen, eller om det var militären, höll ett vakande öga över verksamheten. Därav den grå skåpbilen med antenner på taket som återfanns utanför den ena författarens hem.

Arbetet startade från grunden, kunskapen var i princip obefintlig på dem här tiden. Mellan 30 och 40 personer rekryterades. För att konstruera kretsar behövs ett simuleringsprogram, men även det omfattades av det amerikanska embargot.

Anskaffningen fick ske handgripligen. En person åkte över till universitetet i Berkeley och tog med sig hem en utskrift av källkoden skriven i Fortran. För att kunna köra programmet fick man köpa en dator i byggsats och löda ihop.

Det känns högst tveksamt om tillväga­gångssättet skulle fungera idag. Då tänker jag inte bara på hur det utfördes utan mer på principen. Att kopiera rätt av.

Ett konkret resultat av den statliga satsningen blev designhuset Sicon, Silicon Construction, som senare blev Sicon Semiconductor. Efter konkursen 2009 fortsatte verksamheten i mindre skala i Anacatum Design som slutligen köptes år 2014 av den största kunden, Fingerprint Cards. 

På kundlistan under åren 1983 till 2014 finns förutom det hypade fingeravtrycks­bolaget även den svenska militären, svenska Rymdstyrelsen och forskningscentret Cern liksom företag som Pacesetter, Haldex, Timelox (Assa Abloy), Leica, Hörnell, Silex, Philips Fluke, Nanoradio, Bang & Olufsen, Cypress, Freescale, Fujitsu och ABB.

Under glansåren var Sicon ett av Europas största fristående designhus för halv­ledare.

Ett annat resultat av den statliga satsningen är Svenska Grindmatriser som startade 1986 och som lever kvar i högönsklig välmåga. Företaget använder en typ av halvfabrikat där transistorerna är pre-fabricerade på wafern och man ”bara” designar och tillverkar ledarlager för att förbinda dem och därmed skapa en krets.

Boken är kryddad med vad som bäst kan beskrivas som studentikos humor där författarna av och till kommenterar sig själva. Även om det är charmigt är det inte nödvändigt för att föra berättelsen framåt.

Bitvis är mycket underförstått och därmed svårt att begripa för den som inte var med eller kan historien.

Det finns många och ibland långa sidospår för att påvisa en test eller ge en bakgrund till varför något skedde. Som konstruktionsspråket VDHL. Visst, det är intressant att läsa om Chester Carlssons fattiga uppväxt, hans uppfinning av kopiatorn och att vinsterna bland annat plöjdes ner i Xerox Parc där VHDL utvecklades. Men helt nödvändigt är det inte.

Här ges också en förklaring till varför det tar två hela sekunder för vissa hotellås att öppna sig efter det att man stoppat in kortet. Som sagt, en kul anekdot men ett sidospår.

Ett kapitel berättar raskt och studentikost (har jag påpekat det tidigare?) om uppkomsten av Linköpings universitet och den ena författarens möte med det unga universitetet. 

Så fatta kopplet och låt författarna likt en hund med nosen i backen ta dig med på en upptäcksfärd som leder än hit, än dit. Eller så kan du ta kommandot och själv bestämma vilka kapitel du vill läsa. Om du kan din halvledarhistoria kan du förslagsvis hoppa över de 104 första sidorna. Men då missar du historien om tornseglaren och korpen. Och några Öländska reflektioner.

Boken är utgiven på eget förlag men kan beställas från de sedvanliga nätbokhandlarna. Priset är runt 345 kronor.
 

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)