Strax efter klockan tio idag kom beskedet från Northvolt. Skellefteå tar hem den storskaliga batterifabrik som företaget ska bygga. Utveckling och prototyplina läggs däremot i Västerås, som inte lyckats lösa energiförsörjningen till det som sägs bli Europas största batterifabrik.
Volymtillverkning i Skellefteå – i fabriken Northvolt 1 – och utveckling samt testproduktion i Västerås. Så blir det när Northvolt planerar att etablera Europas största batterifabrik.
– Namnet Northvolt 1 är en indikation på att vi, om omställningen till el blir så stor som vi tror, ser en möjlighet för fler fabriker, säger Peter Carlsson, vd på Northvolt, på morgonens presskonferens.
Lösningen är logisk. Speciellt som Västeråsbaserade ABB stöttar projektet med robotar, styrsystem och automationslösningar till ett värde av 95 miljoner kronor. I Västerås har företaget spetskompetens kring detta.
Västerås har däremot inte lyckats lösa energifrågan. Northvolt kräver tillgång till 300 megawatt. Så sent som i måndags ska Mälarenergi och Vattenfall ha haft ett möte som inte nådde fram till en lösning. I Skellefteå ska däremot kommunstyrelsen ha föreslagit att kommunfullmäktige godkänner en bolagsbildning under Skellefteå Kraft.
ABB:s Sverigechef Johan Söderström har dessutom tydligt markerat att företaget stöder Northvolts etablering oavsett vilken ort som får fabriken.
Bakom Northvolt står bland andra Peter Carlsson, tidigare logistikchef på den amerikanska elbilstillverkaren Tesla.
Batterifabriken som nu ska byggas i Skellefteå ska tillverka litiumbatterier till i första hand elbilar och för lagring av energi. Med etableringen räknar företaget med att skapa mellan 2000 och 2500 jobb i Skellefteå, samt ytterligare 300 till 400 i Västerås.
Totalt beräknas fabriken kosta cirka 38 miljarder kronor att bygga. Finansieringen är dock långt ifrån klar idag. Under hösten planerar Northvolt att ta in runt en miljard kronor i riskkapital.
Det första spadtaget är beräknat till att kunna tas under andra halvan av nästa år, medan planen är att produktionen ska dra igång under 2020.