JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Autoliv växer med konkurrents fall

År 2020 räknar svenska Autoliv med att äga minst 45 procent av den globala marknaden för krockkuddar och säkerhetsbälten – upp från 39 procent i fjol. Under den japanska konkurrenten Takatas kris har Autoliv stärkt sin ställning rejält.

Förra året omsatte Takata 5,91 miljarder dollar. I somras ansökte företaget – och samtliga tolv dotterbolag – om konkursskydd.

Bakgrunden är att den japanska krockkuddstillverkaren har hamnat i en stor rättegångsprocess kring defekta krockkuddar som ska ha dödat 16 och skadat 180 personer. Det innebär bland annat att företaget fick återkalla och byta defekta gasgeneratorer i 34 miljoner bilar.

Nu gör sig den kinesägda amerikanska rivalen Key Safety System (KSS) redo att ta över krisande Takata för 1,59 miljarder dollar. Affären beräknas vara klar i början av näste år.

Under tiden som detta sker skördar Autoliv ordrar. Företagets vd Jan Carlson avslöjar i en intervju med Automotive News att Autoliv numera tar hem 55 procent av alla nya anbud på krockkuddar.

I rask takt hamnar alltså kunderna hos det svenska säkerhetsföretaget just nu. Även Japan har öppnat sig sedan det 84 år gamla företaget Takata hamnat i kris. Takata introducerade tvåpunktsbälte i Japan 1960 och börjar tillverka krockkuddar 1980.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)