År 2020 räknar svenska Autoliv med att äga minst 45 procent av den globala marknaden för krockkuddar och säkerhetsbälten – upp från 39 procent i fjol. Under den japanska konkurrenten Takatas kris har Autoliv stärkt sin ställning rejält.
Förra året omsatte Takata 5,91 miljarder dollar. I somras ansökte företaget – och samtliga tolv dotterbolag – om konkursskydd.
Bakgrunden är att den japanska krockkuddstillverkaren har hamnat i en stor rättegångsprocess kring defekta krockkuddar som ska ha dödat 16 och skadat 180 personer. Det innebär bland annat att företaget fick återkalla och byta defekta gasgeneratorer i 34 miljoner bilar.
Nu gör sig den kinesägda amerikanska rivalen Key Safety System (KSS) redo att ta över krisande Takata för 1,59 miljarder dollar. Affären beräknas vara klar i början av näste år.
Under tiden som detta sker skördar Autoliv ordrar. Företagets vd Jan Carlson avslöjar i en intervju med Automotive News att Autoliv numera tar hem 55 procent av alla nya anbud på krockkuddar.
I rask takt hamnar alltså kunderna hos det svenska säkerhetsföretaget just nu. Även Japan har öppnat sig sedan det 84 år gamla företaget Takata hamnat i kris. Takata introducerade tvåpunktsbälte i Japan 1960 och börjar tillverka krockkuddar 1980.