Den andra juli blev det klart att Lindholmen blir bas för den nya testbädden för elfordon. Mer överraskande var att Stockholmsområdet skulle få en filial. Den hamnar i Nykvarn, strax utanför Södertälje.
Det var i maj förra året som närings- och innovationsminister Mikael Damberg träffade företrädare för Cevt, Scania, Volvo Cars, Volvokoncernen, Chalmers, Uppsala universitet, Linköpings universitet, Rise, Swedish Electromobility Center och Göteborgs stad, för att diskutera planerna kring en ny testbädd för elfordon i Göteborg. Den femte september 2017 blev det officiellt att satsningen blir av.
Målet är att stärka svensk fordonsindustris konkurrenskraft och påskynda den svenska omställningen mot ett fossilfritt samhälle.
Testbädden har döpts till Swedish Electric Transport Laboratory AB, SEEL, och ligger på Lindholmen med en filial i Nykvarn.
Budgeten är på en miljard kronor där pengarna både kommer från staten och industrin. 800 miljoner öronmärks för Lindholmen medan Nykvarn får 200 miljoner kronor.
Nykvarns kommun har avsatt ett cirka 250 hektar stort område i Stockholm Syd Mörby för att kunna ge plats till SEEL och ytterligare verksamheter med koppling till forskning och utveckling av miljövänlig och hållbar fordonsindustri.
– Vi planerar också för ytterligare verksamheter i anslutning till centret. Vi diskuterar till exempel möjligheter till en testbana för autonoma fordon. Det kan också bli aktuellt med ett campus med studier och forskning runt fordonsutveckling, säger kommunstyrelsens ordförande Bob Wållberg.
SEEL kommer att tillhandahålla provning för alla de delar som elektrifierade transporter kräver inklusive elektrifierade växellådor och drivaxlar för olika typer av fordon, komponent-, drivline- och vagnstestning för hybrider och elektriska fordon samt laddning och smart energistyrning.
På bilden: Pia Sandvik, vd RISE, Bob Wållberg (NP), Mikael Damberg, näringsminister, och Björn Westman, chef för drivlineutveckling Scania, vid pressträffen om SEEL i Nykvarn. Foto: Sofia Aldestorm