De tre företagen bildar ett gemensamt teknikkonsortium som ska skapa en återvinningscykel för de batterier svenska Northvolt ska tillverka.
De tänker sig ett kretslopp som inleds med att Northvolt tillverkar batterier av lokalt brutna material – allt drivet av företrädesvis förnybar energi förstås. När ett batteri sedan tjänat ut i fordon, kan ett stationärt energilager suga ut det sista av kraften. Varefter det återvänder till Northvolts fabrik, som plockar ut material som kan användas till en ny sats batterier.
Detta kräver att cellerna från början konstrueras för att vara återvinningsbara.
Projektet omfattar även teknik för demontering av batterier, screening för återanvändning av battericeller och återmatning av återvunna resurser till produktionen.
Northvolt Labs kommer att ha en viktig roll. Det är där som Northvolt industrialiserar och testar sina battericeller.
Belgiska Umicore ansvarar för utveckling och återvinning av aktiva anod- och katodmaterial.
Företaget utvecklar och tillverkar aktiva material för battericeller, med fokus på resursåtervinning. Det driver idag en återvinningsanläggning för litiumjonbatterier och står i färd med att inleda bygget av en katodmaterialtillverkningsanläggning.
Tyska BMW-koncernen utvecklar idag egna battericeller och kommer nästa sommar att inviga ett nytt excellenscenter.
Northvolt grundades 2016 och avser att bygga Europas största batterifabrik, med en kapacitet på 32 GWh/år år 2023.
BMW har redan tidigare investerat i Northvolt.