Europas första energilager baserat på elbussbatterier invigdes i Göteborg i förra veckan – åtminstone tros det vara den första. Batterier från elbusslinje 55 i Göteborg får ett andra liv som lagringsplats för solenergi.
När allt fler städer planerar att övergå till eldrivna transporter blir återanvändning och återvinning av batterier är en nyckelfråga. Samtidigt blir lokal energilagring en allt intressantare utmaning bostäder börjar använda solceller för att leverera el till hushållet.
Nu har ett forskningsprojekt dragit igång där begagnade elbussbatterier får ett andra liv när de används för att lagra solel.
Forskningen sker i Riksbyggens bostadsrättsförening Viva på Guldheden i Göteborg. I bostadsrättsföreningen har Riksbyggen, Volvo Bussar, Göteborg Energi och Johanneberg Science Park skapat ett system som lagrar energi från solceller på byggnadernas tak i begagnade elbussbatterier från linje 55.
– Vi vet att elbussbatterier har god prestanda för andra applikationer såsom energilagring när de har använts färdigt i bussen. Exakt hur bra ska vi nu undersöka, säger säger Ylva Olofsson, projektkoordinator på Volvo Bussar, i ett pressmeddelande.
Batterierna ska används för att kapa fastighetens effekttoppar. Likaså kan de användas för att lagra solenergi, som vid överskott kan säljas. På så sätt effektiviseras bostadsrättsföreningens egna energisystem, men också det elnätet i staden.
– Genom att använda batterierna som energilager får de ökad livslängd och innebär bättre utnyttjande av resurser och mindre miljöpåverkan. Inom Volvo tittar vi på olika möjligheter att återanvända bussbatterier som energilager, och Viva är ett exempel, säger Ylva Olofsson i pressmeddelandet.