Virtuella bränslemätare kan komma att minska utsläppen inom sjöfarten radikalt. Det visar Fredrik Ahlgren vid Sjöfartshögskolan på Linnéuniversitetet i en ny avhandling.
Idag motsvarar sjöfartens utsläpp cirka 11 procent av transportsektorns totala koldioxidutsläpp.
Samtidigt samlar moderna fartyg in stora mängder data – såsom varvtal, temperaturer och tryck – från sina motorer och maskiner under drift. Genom att kombinera denna data med maskininlärning går det att skapa virtuella bränslemätare som i realtid kan visa förbrukningen – så kallade virtuella bränslemätare.
– De virtuella bränslemätarna kan hjälpa besättningen att framföra fartyg på ett mer energieffektivt sätt. Därmed minskar även utsläppen av skadliga ämnen som växthusgaser och andra föroreningar, förklarar Fredrik Ahlgren i ett pressmeddelande.
I sin avhandling har Fredrik Ahlgren även gjort en omfattande analys av hur energisystemet fungerar ombord på ett kryssningsfartyg. Kartläggningen har resulterat i kunskap om hur spillvärme i kylvatten och avgaser bättre kan utnyttjas i befintlig och ny utrustning ombord på fartyg.
Fredrik Ahlgren disputerade den Luciadagen, den 13 december, och hans avhandling har även uppmärksammast internationellt.
– Jag har redan på begäran skickat ett par hundra exemplar av avhandlingen till olika befattningshavare inom norra Europas sjöfartsnäring. Det visar att maskininlärning och artificiell intelligens är heta områden och viktiga pusselbitar för att skapa en mer hållbar sjöfart.
Här kan du nå avhandlingen (länk).
Linnéuniversitetet bildades år 2010 genom en sammanslagning av Växjö universitet och Högskolan i Kalmar.