EU-kommissionen har för första gången placerat litium på en lista över råmaterial som är kritiska för Europa. Motivet är att säkra en europeisk batterivärdekedja.
Årets upplaga av listan innehåller 30 material. Helium försvinner och in kommer litium, titan, strontium och bauxit. Listan uppdateras vart tredje år.
EU-kommissionen vill försäkra sig om att det inte står några hinder i vägen för dess Green Deal. År 2030 behöver EU 18 gånger mer litium än idag till batterier för fordon och energilager. År 2050 behövs upp till 60 gånger mer än idag, enligt kommissionen.
– Vi kan inte tillåta att dagens beroende av fossila bränslen ersätts av ett beroende av kritiska råmaterial. Detta har framstått extra tydligt efter störningarna i våra strategiska värdekedjor efter coronaviruset, säger den den slovakiske kommissionsmedlemmen Maroš Šefčovič.
Han har tidigare gått i bräschen för skapandet av den batteriallians som stött Northvolt och andra delar av Europas batteriekosystem.
Materialen på listan är enligt EU-kommissionen bland de ekonomiskt mest viktiga, samtidigt som det finns en osäkerhet i tillgången till dem. Batterimaterialen vanadium och kobolt finns redan på listan. Nickel kan vara på väg in.
En europeisk allians för kritiska råmaterial är på väg att bildas. Sedan tidigare finns en allians för batterier
Listan presenterades i förra veckan tillsammans med en handlingsplan och en rapport kring kritiska råmaterial, med en blick framåt till år 2050.
Kritiska råmaterial 2020. Nya sedan 2017 är markerade i fetstil. |
||
Antimon | Hafnium | Fosfor |
Baryt | Tunga sällsynta jordartsmetaller | Skandium |
Beryllium | Lätta sällsynta jordartsmetaller | Kisel |
Vismut | Indium | Tantal |
Borater | Magnesium | Volfram |
Kobolt | Naturlig grafit | Vanadin |
Koks | Naturgummi | Bauxit |
Flusspat | Niob | Litium |
Gallium | Platinametaller | Titan |
Germanium | Fosforit | Strontium |