En AI-processor för förarlösa bilar med den svindlande prestandan en miljon miljarder operationer per sekund – det lovar amerikanska Nvidia att kunna massproducera år 2025.
GPU:n Ampere-Next, CPU:n Grace-Next och blocket Bluefield tar upp det mesta av chipytan att döma av illustrationen. Nvidia var sparsam med uppgifter. Vi kan notera Grace är namnet på en serfverprocessor optimerad för AI som släpps 2023. |
Nvidia är den dominerande leverantören av självkörningsdatorer. Idag presenterade företaget en systemkrets till nästa självkörningsdator. Kretsen heter Atlan och har en rå beräkningsprestanda på en petaops, det vill säga tio upphöjt till femton operationer per sekund.
Vi kan också kalla det för 1000 teraops, en biljard ops, tusen biljoner ops, en miljon miljarder ops, eller 1 000 000 000 000 000 ops. Operationerna i fråga är enkla processorinstruktioner.
De processorer som sitter i dagens Nvidia-självkörningsdatorer heter Xavier och har en prestanda på 30 teraops. Nästa år uppgraderar bland annat Volvo till Orin på 254 teraops. Den nu annonserade Atlan är alltså nästnästa generation.
Nvidia kallar Atlan för ett ”AI-datacenter på hjul”. Utöver neuronkärnor finns här grafikkärnor och cpuer av senaste snitt. Plus bildkärnor och en kärna kallad Bluefield som hanterar cybersäkerhet, nätverk och datalagring.
Atlan kommer att dyka upp i fordon först om fyra år. Låt oss ta ett steg tillbaka till 2022 då Xavier ska uppgraderas till Atlans föregångare Orion. Uppgraderingen sker samma år som Volvo XC90 utlovat oövervakad självkörning på utvalda sträckor.
Den premiären skulle enligt tidigare planer skett redan 2018 vid uppgraderingen till Xavier. Kommer Volvo att leverera denna gång, och kommer det i så fall att vara uppgraderingen från Xavier till Orin som gör skillnaden?
Kanske. Det var ökad rå beräkningskraft som hjälpte artificiella neuronnät över tröskeln till att bli användbara på 00-talet. Kanske finns ytterligare en prestandagräns att passera där fordon kan tillåtas bli självkörande?
Någonting konkret säkerhetshöjande som ökad prestanda kan användas till är redundans. Det är ofta ett viktigt verktyg för konstruktion av säkerhetskritiska system. Det innebär att AI-systemet kan be om en andra och kanske en tredje analys innan beslut fattas. Enighet mellan oberoende algoritmer ökar tryggheten i att analysen är korrekt.
Redundans är också ett skydd mot transienta fel, det vill säga elektriska fel introducerade av störningar. Teslas senaste självkörningsdator offrar halva sin prestanda på att genomföra samtliga beräkningar två gånger i två parallella system.
Experimentbilar samlar just nu sensordata som sedan används i simuleringar i datacentraler. Där finns redan beräkningskraften hos Orion och Atlan. Kanske syns det i simuleringslabbet att Orion kommer att ge vad som krävs för att godkänna bilarna för egna körkort? Det kan vara en inte helt orimlig förhoppning. Och om inte Orion räcker nästa år, så kanske Atlan 2025?
Qualcomm Snapdragon Ride, NXP Bluebox och Samsung Drvline är plattformar som nosar på Nvidas marknad. En annan konkurrent är Tesla som investerar mycket i att utveckla kretsar och gärna vill licensera ut hela sin självkörningsplattform.
Superhjältar på radNvidia döper traditionellt sina multikärnor efter superhjältar. Det började med Kal El och Wayne – Stålmannen och Läderlappen från DC Comics.
Därefter har Marvel dominerat under några generationer: Grey (Phoenix), Logan (Wolverine), Erista (Wolverines son), Stark (Järnmannen), Parker (Spindelmannen) och Xavier (Professor X). Med Orin och Atlan gör DC comeback – de är Vattenmannen och hans pappa. BILD: Brad Walker / DC Comics |